Un alt presedinte   martie 22nd, 2007

 

            Trei maciuci politice l-au buimacit ieri pe Traian Basescu. Camera Deputatilor, care este decizionala in acest caz, a modificat Legea referendumului, astfel incat presedintele va putea fi destituit cu jumatate plus unu din voturile celor care se vor prezenta la urne. Greu, daca nu cumva imposibil, de presupus ca vom avea un verdict negativ din partea Curtii Constitutionale dupa ce Parlamentul s-a conformat, reglementand in mod simetric si modul de alegere in primul tur a sefului statului. A doua lovitura este chiar ultima decizie a Curtii Constitutionale, adoptata in urma sesizarii facute de Partidul Democrat prin care comisia de ancheta a actelor si faptelor presedintelui este declarata absolut legala. Sub acest aspect, PD si-a dat cu stangul in dreptul pentru ca, in speranta unui verdict negativ, a intarit practic autoritatea constitutionala si morala a comisiei. In fine, a treia maciuca este chiar verdictul anuntat de Dan Voiculescu, si anume ca presedintele Traian Basescu este gasit vinovat atat de incalcarea repetata a Constitutiei, cat si de fapte cu caracter penal, savarsite in timpul mandatului. In concluzie, drumul spre suspendare, demitere si procurori este liber. Exista toate sansele ca una dintre cele mai socante prognoze politice pe care le-am facut vreodata sa se implineasca. Si sa avem parte nu de parlamentarele anticipate dorite de Basescu, ci de prezidentiale anticipate. Oricat de mult ar insemna acest posibil deznodamant pentru adversarii lui Traian Basescu, eu unul am convingerea ca ziua de ieri este cu adevarat istorica, din cu totul alte motive decat suspendarea si demiterea presedintelui. Exista toate sansele ca, in curand, sa avem o altfel de democratie. Mult mai europeana. Consolidata. De natura a plasa in prim-planul decizional Parlamentul.

            Faptul ca Basescu va fi sau nu suspendat si demis, la scara istorica nu reprezinta un eveniment foarte important. In ciuda realitatii ca aruncarea peste bord, in mod democratic, a unui sef de stat care nu este monarh reprezinta o premiera absoluta in Romania. Ceea ce conteaza, pentru mult timp de acum inainte, este ca se modifica intreaga constructie a puterii de la Bucuresti. Practic, s-a facut primul pas in directia republicii parlamentare. Iesim din ambiguitatea perioadei post-Ceausescu, in care o intreaga succesiune de cutremure politice au fost generate de statutul ciudat al presedintelui, conferit de Constitutie. Un presedinte cu atributii executive, fara a fi el insusi Executivul, cu atributii in materie de politica externa, comparabile si in concurs cu cele ale primului-ministru, un presedinte care in numele sigurantei nationale a incercat sa-si aroge, profitand de lacunele Legii fundamentale, atributii specifice ori Guvernului, ori Parlamentului. In fine, un presedinte care nu de putine ori si-a permis sa intre in conflict cu celelalte puteri in stat. Si in primul rand cu Legislativul. Si care a crezut ca, in numele legitimitatii sale din alegeri, se poate adresa populatiei peste capul partidelor politice. Modificarea Legii referendumului inseamna ca presedintele va fi ales si demis cu o majoritate simpla. Va fi, cu alte cuvinte, mai putin legitim. Iar Parlamentul va trece pe primul plan.

            Revenind la Traian Basescu, nu pot rezista tentatiei de a contrazice o ipoteza politica lansata de analistul Emil Hurezeanu. El a spus ca Basescu poate intra intr-un scenariu in care demisioneaza, pentru a se prezenta apoi la alegerile prezidentiale si a le castiga. Nici un presedinte care abandoneaza lupta, prin demisie, nu va putea castiga alegerile. Popularitatea sa se va prabusi. Definitiv. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca, reusind sa-i coalizeze pe toti impotriva sa, exceptand inca PD, Basescu nu mai are nici un fel de infrastructura pentru a-si desfasura eventuala campanie prezidentiala. Din orice directie am privi lucrurile, vom avea un alt presedinte.

Atat comentariile, cat si ping-urile sunt inchise.

Nu exista comentarii