Nervii la incercare   martie 29th, 2007

 

            La ora la care am predat redactiei aceste randuri, opinia publica astepta cu sufletul la gura sa afle componenta definitiva a noului Guvern Tariceanu. Sau, macar, cateva detalii mai precise decat scenariile cu multe semne de intrebare, lansate zilele trecute pe baza unor informatii. Inclusiv ziarul ZIUA a schitat, cu o aproximatie destul de generoasa, un nou guvern. Precizarile intarzie sa apara. Aceasta dureroasa asteptare are explicatii de natura obiectiva si subiectiva. Cat va mai dura? Incerc, in cele ce urmeaza, un raspuns.

            Pentru a putea fi transmise Parlamentului si, respectiv, opiniei publice cele doua documente fundamentale care anunta noua formula de guvern minoritar, preconizata de Tariceanu, este necesara parcurgerea, intr-o cadenta mai mare sau mai mica, a catorva etape. Desi premierul Calin Popescu Tariceanu are un mandat din partea staff-ului PNL de a pregati documentele de baza ale restructurarii Guvernului, el trebuie sa obtina in prealabil, deci inainte de a se prezenta in Parlament, un acord din partea conducerii PNL si trebuie sa finalizeze negocierile cu partenerii de Alianta, respectiv cu reprezentantii UDMR. Presupun ca pe sub masa, avand nevoie de sustinerea Opozitiei si, in primul rand, a PSD, liberalii ar putea sa-i consulte si pe liderii acestor partide. Ori, cel putin, pe cei ai PSD. Fiind antipodul personajului voluntar si impulsiv care este Traian Basescu, eu cred ca nu este deloc exclus ca Tariceanu sa nu opteze pentru o cadenta accelerata.

            Dar care sunt procedurile la care ma refer? Primul document care trebuie elaborat, intr-o ordine logica, este programul de guvernare. Care ar trebui sa aiba la baza obiectivele primului guvern Tariceanu. Acestea, la cateva zile de la validare, inca din ianuarie 2005, au fost dinamitate de Basescu, cand acesta a lansat tema alegerilor anticipate. Obiectivele vor fi completate astfel incat sa fie indeplinite si unele cereri explicite ale Opozitiei. In special PSD, PRM si PC. Pentru ca altfel Guvernul nu va fi validat. Un asemenea program este, insa, rezultatul unui efort colectiv. Care nu stim daca, pana in acest moment, s-a consumat sau nu. Dar pentru a fi aprobat de conducerea PNL, programul trebuie in prealabil adus la cunostinta staff-ului. Ceea ce inca nu s-a intamplat. In functie de program, trebuie sa apara un al doilea document, cel al schemei noului Guvern, cu denumirea exacta a ministerelor. Din nou, adoptarea va trebui sa respecte aceeasi procedura. In fine, in urma negocierilor din interiorul PNL, dar si cu UDMR, sunt nominalizati ministrii. Iata, asadar, un nou document. Care ieri lipsea. Pentru un partid aflat in situatia PNL, care nu mai acopera astazi prin parlamentarii sai, in urma fracturii provocate de Stolojan, decat 15 la suta din pozitiile parlamentare, caruia i se poate adauga ceea ce detin maghiarii, respectiv 8 la suta, este indispensabil ca, inainte de a-si face publice intentiile vizand restructurarea, sa aiba elaborata, in raport cu detaliile documentelor despre care am vorbit mai sus, o strategie de comunicare. Valabila atat pentru Opozitie, care trebuie sa valideze Guvernul ultraminoritar fara a da semne de slabiciune in fata propriului electorat, cat si pentru opinia publica.

            Eu nu voi fi atat de cinic, cum a fost celebrul Ogilvy atunci cand, la intrebarea care este diferenta dintre Dumnezeu si diavol, a raspuns „primul a avut PR, iar cel de-al doilea, nu”. In schimb, sunt convins ca in batalia la limita pe care o duc, liberalii nu-si pot permite sa neglijeze ambalajul. Modul in care vor prezenta populatiei medicamentul amar al unui Executiv minoritar, la mana Opozitiei, care va trebui sa asigure guvernarea pana la viitoarele alegeri. Din motivele de mai sus, s-ar putea ca nici azi sa nu cunoastem formula finala a noului guvern. Si abia apoi incepe greul. Razboiul se muta in teritoriu. In paralel cu cel al suspendarii presedintelui.

Atat comentariile, cat si ping-urile sunt inchise.

Nu exista comentarii