Basescu doi   mai 17th, 2007

 

            Conform scenariului pe care l-am avansat, Traian Basescu reuseste sa-i imbrobodeasca pe cetatenii cu drept de vot si castiga. Se intoarce la Cotroceni. Ce urmeaza dupa data de 19 mai? Basescu unu a spus ca nu va exista un Basescu doi. Deci comportamentul sau ramane neschimbat. Sa analizam, din aceasta perspectiva, cei doi ani si jumatate care ne despart de urmatoarele alegeri prezidentiale.

            Romania a fost sfasiata, pana la declansarea abrupta a crizei politice, intre doi poli de putere, Basescu si Tariceanu. Sau, cum spun unii, a existat un razboi intre Palatul Cotroceni si Palatul Victoria. In ambele ipostaze, originea conflictului poate fi plasata chiar in Legea fundamentala a statului, care este Constitutia. Pentru ca ea nu stabileste clar care este fisa postului pentru presedinte si care este fisa postului pentru premier. Ar trebui sa avem fie o republica prezidentiala – Doamne fereste! – fie o republica parlamentara. Romania este, din nefericire, in prezent, o republica semi-prezidentiala in acte si o republica populara in fapt. Motiv pentru care Basescu si-a si permis sa faca apel la „popor” peste capul si impotriva Parlamentului. Sfidand – e adevarat, nu cu tunurile, cum a facut Putin – cea mai importanta institutie a democratiei. Pana una alta, insa, toti actorii politici sunt siliti sa joace dupa actuala Constitutie. Traian Basescu castiga la referendum, in conditiile in care ataca in forta Parlamentul si le promite tuturor reprezentantilor celor cinci partide care l-au suspendat o „aruncare peste bord”. Cu alte cuvinte, daca viitorul s-ar conforma angajamentelor lui Basescu, toate partidele, cu exceptia PD si PLD, ar trebui sa se retraga din Parlament. Ceea ce este imposibil. Un alt centru de putere este Guvernul. Atat inaintea suspendarii, cat si in cele 30 de zile electorale, Basescu a tunat si a fulgerat impotriva Guvernului Tariceanu. Daca el se intoarce la Cotroceni, Guvernul Tariceanu se va conforma, mergand la plimbare? Cu certitudine, nu. In consecinta, nici acest angajament, repetat in toate localitatile in care Basescu a avut acces la un microfon si pe sticla tuturor televizoarelor, nu va putea fi indeplinit. Acelasi Basescu a vorbit despre un fenomen inexistent. Cel al oligarhilor. Identificandu-i, in realitate, cu oamenii de afaceri care nu apartin PD-ului sau cercurilor de la Cotroceni. S-a angajat sa-i extermine pe adversarii sai, identificati cu oligarhii. Cum isi va indeplini aceasta promisiune? Are un singur instrument: Justitia. Dar Justitia, din ce in ce mai libera, refuza sa se conformeze unor rafuieli politice. Nici starpirea asa-zisilor oligarhi nu va avea loc. A mai promis Basescu un Parlament unicameral. El va fi posibil doar daca adversarii sai doresc acest lucru. Altfel, nu. Nici unul dintre angajamentele asumate de Basescu nu poate fi indeplinit decat in conditiile in care am trai intr-o republica populara. Pe cale de a deveni socialista. Si cu un dictator la varf. Conditie imposibil de indeplinit.

            Oricat de aerian ar fi, Basescu stie ce poate si ce nu poate. Cum va iesi din incurcatura? Are un singur mijloc. Scandalul. Asmutirea populatiei impotriva Parlamentului. A clasei politice. A oamenilor de afaceri. A intelectualilor neinrolati. A presei neinregimentate. Basescu doi poate deveni un Miron Cozma mult mai periculos. Pentru ca va reprezenta o parte din autoritatea statului. Va recurge sau nu la violenta? Ne referim la doua cicluri politice. Pana in toamna lui 2008 cand, in mod normal, ar trebui sa avem un nou Parlament, in urma alegerilor legislative si al doilea ciclu, care va fi consumat in toamna lui 2009, cand vor exista alegeri prezidentiale. Din aceasta perspectiva, vom continua analiza si in zilele urmatoare, pentru a afla in ce mod, sub Basescu doi, va fi Romania sfasiata intre trei centre de putere: presedinte, Guvern si Parlament. Acesta din urma fiind identificat cu Opozitia, de vreme ce Tariceanu nu dispune de o majoritate.

Atat comentariile, cat si ping-urile sunt inchise.

Nu exista comentarii