Traian Basescu   octombrie 28th, 2009

Articol nou 

Foto Traian Basescu 5Postez mai jos o sinteza, deloc exhausitva, a celui mai controversat personaj din istoria recenta a Romaniei: Traian Basescu. Acest om – cum reiese, de atfel, si din biografia sa – este un individ extrem de periculos pentru democratie, in general si pentru statul de drept, in special. Cum anume a incercat Traian Basescu sa destructureze institutiile democratice ale Romaniei, opinia publica interna si externa a avut posibilitatea sa afle, in ultimii cinci ani. Chiar si acum, pe ultima suta de metri a mandatului sau, el atenteaza la siguranta statului democratic roman. De aceea, nu am facut si nu fac un secret din resentimentele mele fata de acest personaj. Ii rog, in primul rand, pe cei care mai cred, inca, in Traian Basescu sa citeasca cu atentie biografia de mai jos. Mai au timp si mai au posibilitatea, daca sunt de buna credinta, sa verifice fiecare informatie in parte. Mai au timp sa decida, pe ultima suta de metri, de partea cui sunt. Cine este de partea raului, sa voteze cu Traian Basescu. Dar ii avertizez pe acesti cetateni ca vor ramane, ani de zile, cu constiinta incarcata. La fel cum si eu sunt cu constiinta incarcata, pentru ca l-am sustinut ca sa devina presedinte. Dupa cinci ani de mandat, insa, nimeni nu mai are dreptul moral sa invoce faptul ca il sustine, din naivitate, pe Basescu.

 

Inainte de decembrie ‘89

Traian Basescu s-a nascut la 4 noiembrie 1951, in orasul Basarabi, din judetul Constanta. El a absolvit Liceul “Lucretiu Patrascanu” (actualmente “Gheorghe Vranceanu”) din Bacau, profilul de matematica-fizica, in 1971. “Apoi Traian a facut armata pentru ca s-a suparat cu taica-su’, care voia sa-l dea la o scoala tehnica militara. Abia apoi a intrat la Facultatea de Marina de la Constanta. Aici a cunoscut-o pe Maria, care avea sa-i devina sotie”, a povestit, in cadrul unui interviu, mama actualului Presedinte al Romaniei. Intre 1976 si 1981, Traian Basescu a fost ofiter maritim gradele III, II si I, pe nave de mare tonaj la NAVROM Constanta. In 1981, el a devenit capitan de cursa lunga si comandant al navei Arges.

 

Incidentul de la Rouen

In 1981, Traian Basescu a reusit sa devina capitan de cursa lunga si comandant al navei Arges. Dupa cum avea sa povesteasca el insusi multi ani mai tarziu, in cadrul emisunii “Starea de veghe – In spatele usilor inchise”, la doar trei luni dupa ce devenise comandantul navei, o defectiune tehnica a acesteia a generat un incendiu care a afectat nu mai putin de 38 de nave din portul Rouen. “Noi eram sub controlul organelor de Securitate, toti, de la ospatar pana la comandant, prin aceea ca anual primeam un aviz de navigatie… Spre exemplu, sunt cateva episoade foarte interesante, as spune … care au facut obiectul de interes al organelor de Securitate din Romania in mod cert. Spre exemplu, cand eram comandant pe Arges, la 3 luni de cand imi obtinusem brevetul de comandant, am luat foc in portul Rouen, nu numai eu, 38 de nave au fost in incendiul din Rouen in Franta. Nava suspectata ca a generat poluarea, care a facut ca tot bazinul portului Rouen si Sena sa fie tot o flacara pe o intindere de trei km, a fost nava mea. (…) Am stat acolo 28 de zile in ancheta. Legislatia franceza functiona corect. Adica nu trebuia sa dovedesc eu ca nu s-a produs poluarea de la mine, ci autoritatile franceze trebuiau sa dovedeasca ca s-a produs poluarea de la mine. In cele 28 de zile m-am prezentat si la tribunal, am fost si in ancheta organelor de Justitie franceze si, dupa 28 de zile, instanta s-a pronuntat ca nu poate fi probata vina navei ‘Arges’. Am plecat, dar au ramas un litigiu, o acuzatie la adresa navei de circa 12 milioane de dolari, o cerere de daune. (…) A fost un litigiu, am explicat organelor de Securitate ce s-a intamplat cu noi acolo si acum pot sa o spun public, nu mai e nici un secret, am schimbat ceva in instalatie inainte sa permitem accesul autoritatilor franceze la bord, ceea ce a facut imposibila demonstratia, demonstrarea vinei noastre”, a marturist, in iunie 1998, actualul Presedinte al Romaniei. In ciuda acestui incident, Traian Basescu a primit ulterior comanda navelor Crisana si, apoi,  Biruinta – Nava Amiral a Flotei Comerciale Romane. Apoi, intre 1987 si 1989, el avea sa devina sef al Agentiei Navrom din Anvers.

 

Retragerea de la Anvers

In 1989, cu cateva luni inainte de evenimentele care au condus la caderea regimului ceausist, Traian Basescu a fost retras din functia pe care o ocupa la Anvers. Problemele i s-au tras de la reparatiile la cargoul Zimnicea, care fusese grav avariat in timpul unei furtuni. Deoarece de la 597 de mii de franci belgieni, cost estimat initial, cifra reparatiilor a crescut, finalmente, la circa 900 de mii de franci belgieni, intre conducerea navei si reprezentantul Navrom s-a declansat un conflict, pozitiile partilor fiind opuse in privinta acceptarii pretului. In final, incepand cu 24.05.1989, Basescu a fost schimbat din functia de reprezentant a Navrom la Anvers, sub acuzatia ca a semnat incorect factura de reparatii a navei Zimnicea.

 

Evolutie politica dupa evenimentele din decembrie 1989

In decembrie 1989, Traian Basescu avea 38 de ani si o situatie materiala excelenta pentru acele vremuri. El insusi marturisea, de altfel, ca „sunt un om pe care l-a gasit revolutia cu propriul lui apartament de patru camere si cu un Audi 80. Deci n-am intrat sarac in democratie“. La aceste bunuri se adauga si un milion de lei depus la CEC. Norocul lui nu s-a limitat insa la bunurile materiale pe care le poseda, ci i-a adus si o ascensiune politica nemaipomenit de rapida. „Revolutia m-a prins intr-o situatie extrem de incitanta pentru mine. In octombrie 1989, am fost chemat acasa de la post si numit, de catre ministrul Transporturilor de atunci, inspector general al navigatiei civile. Era o functie foarte mare, cu rang de director general in Ministerul Transporturilor”. Traian Basescu a ocupat acel post pana in 1990, cand a devenit seful Departamentului Transporturi Navale din Ministerul Transporturilor. In sfarsit, in 1991, Traian Basescu a devenit pentru prima data ministru al Transporturilor, in guvernele Roman si Stolojan. In 1992, a fost ales deputat de Vaslui din partea FSN si a devenit vicepresedintele Comisiei de Industrie si Servicii a Camerei Deputatilor. Adevarata afirmare politica a lui Basescu a inceput, insa, in 1996. Cu cateva luni inaintea alegerilor parlamentare din noiembrie 1996, fiind acuzat de adversarii politici ca este principalul vinovat pentru disparitia flotei, el a facut un gest foarte spectaculos, demisionand din functia de deputat, renuntand astfel la imunitatea parlamentara si punandu-se la dispozitia Justitiei. Imediat dupa aceea, el a devenit insa director coordonator in campania electorala a lui Petre Roman si, dupa castigarea alegerilor de catre CDR, a redevenit  Ministrul Transporturilor in Guvernul Victor Ciorbea (12 decembrie 1996 – 11 februarie 1998). Traian Basescu a reusit sa isi mentina functia de ministru al Transporturlor si in guvernele Radu Vasile (17 aprilie 1998 – 22 decembrie 1999) si Mugur Isarescu (22 decembrie 1999 – 26 iunie 2000). Ca ministru al Transporturilor, Traian Basescu a luat masuri intre care s-au remarcat impunerea asa-numitei “Taxe Basescu” sau divizarea SNCFR-ului in mai multe companii. Tot in perioada in care a fost ministru al Transporturilor, Traian Basescu a initiat si finalizat instrainarea flotei romane, care a provocat un scandal de o asa de mare notorietate, incat nu mai este cazul sa insistam asupra sa. El s-a incheiat dupa ce o expertiza contabila, finalizata in septembrie 2007, a stabilit ca prejudiciul, estimat initial de prima expertiza la 275 de milioane de euro, a fost in realitate inexistent si ca, prin vinderea celor 16 nave, statul roman nu doar ca nu a iesit in pierdere dar, evitand prin aceasta vanzare cheltuielile de intretinere a navelor, ar fi obtinut un venit net de peste 17 milioane de dolari.

In ceea ce priveste activitatea politica a lui Traian Basescu din perioada 1997-2000, aceasta a fost, ca intotdeauna, cum nu se poate mai tumultoasa. Initial, Basescu s-a alaturat grupului PD format din personaje precum Victor Babiuc, Radu Berceanu, Bogdan Niculescu-Duvaz sau Alexandru Sassu, reusind sa se remarce rapid ca varful de lance al PD in lupta cu colegii de coalitie. Prima victorie importanta a fost schimbarea primului ministru Victor Ciorbea, in primavara anului 1998, actiune inceputa de Basescu in decembrie 1997 prin declansarea crizei guvernamentale. In decursul acestei batalii politice, Basescu a reusit sa-si creeze o imagine de luptator pe scena politica romaneasca si sa ajunga numarul doi din partid.. La inceputul anului 2000, relatiile lui Basescu cu liderul PD de la acea vreme, Petre Roman, au inceput sa se tensioneze. In 2001, Traian Basescu l-a inlocuit pe Petre Roman la sefia formatiunii politice.

 

Primar al Capitalei

In iunie 2000, Traian Basescu a fost ales Primar General al Municipiului Bucuresti. Printre masurile cele mai cunoscute luate de Basescu, in calitate de primar, s-au numarat campania impotriva cainilor comunitari si demararea unei actiuni in forta de demolare a chioscurilor amplasate pe domeniul public. Mandatul sau de primar a fost marcat si de cateva scandaluri de anvergura. In urma unor acuzatii de coruptie vizand administratia locala, ministrul de atunci al Administratiei Publice, Octav Cozmanca, i-a cerut public primarului general sa lamureasca situatia. Ulterior, Guvernul a decis trimiterea Corpului de Control la Primaria Capitalei pentru a investiga acuzatiile de coruptie. Corpul de Control al Guvernului a stat mai bine de o luna in Primaria Capitalei (22 octombrie-30 noiembrie 2001) si a confirmat neregulile care fusesera semnalate. In aceste conditii, Adrian Nastase a anuntat dizolvarea Consiliului General, prin decizia Guvernului.

Un alt scandal care dateaza din perioada in care Traian Basescu a fost primar al Capitalei este legat de cele doua dispozitii semnate de el in 2003 si cu ajutorul carora omul de afaceri Costica Constanda a intrat in posesia Parcului Bordei. Tot in perioada in care a fost primar, Traian Basescu a achizitionat un apartament dintr-o vila situata strada Stefan Mihaileanu. Din cauza modului in care s-a desfasurat aceasta achizitie, un grup de senatori PSD a depus ulterior la Parchet un denunt penal impotriva lui Traian Basescu, acuzandu-l de fals in declaratii, uz de fals si abuz in serviciu. Desi procuratura a dat solutia de neincepere a urmaririi penale, in 2008, dosarul privind imobilul lui Basescu din str. Mihaileanu s-a reintors la Parchet, si motivele pentru care Parchetul General a decis neinceperea urmaririi penale in decembrie 2005 au fost anulate.

 

Presedinte al Romaniei

Incepand din 2003 si pana in 18 decembrie 2004, Traian Basescu a devenit co-presedinte al Aliantei Dreptate si Adevar, dintre Partidul National Liberal, condus la acea vreme de Theodor Stolojan si Partidul Democrat. Candidatul Aliantei D.A. la presedintie a fost, la inceput, liderul PNL. Insa, in 2 octombrie 2004, invocand probleme de natura medicala, Stolojan si-a anuntat retragerea din cursa pentru presedintia Romaniei, precum si de la conducerea formatiunii sale politice. In urma retragerii lui Stolojan din cursa, cel care a candidat la presedintie din partea Aliantei D.A. a fost Traian Basescu. Dupa ce a devenit seful statului roman, Traian Basescu l-a numit pe Calin Popescu Tariceanu, devenit presedintele PNL, in functia de prim-ministru al Romaniei. La cateva luni dupa instalarea Guvernului Tariceanu, Presedintele Basescu i-a cerut insa premierului Tariceanu sa demisioneze, in vederea provocarii alegerilor parlamentare anticipate, pentru a se putea forma o majoritate confortabila. Premierul a refuzat, explicand ca  o astfel de decizie ar conduce la o instabilitate administrativo-politica indezirabila in contextul aderarii la UE. In acest context, au aparut primele disensiuni in interiorul coalitiei guvernamentale, formate din Alianta D.A., UDMR si PC. Tensiunile s-au acutizat rapid si, in scurta vreme, s-au delimitat doua tabere, una care sustinea actiunile Presedintelui si alta care acuza, din ce in ce mai puternic, implicarea sefului statului in viata politica si in activitatea Guvernului, dincolo de limitele impuse functiei sale de catre Constitutia Romaniei. La 11 aprilie 2007, Alianta D.A. a devenit nefunctionala si PD a fost exclus din Guvernul Tariceanu, transformandu-se ulterior in PD-L. Pe data de 18 ianuarie 2007, PSD, aflat in opozitie, a initiat o actiune pentru suspendarea Presedintelui Basescu, pentru incalcari ale Constitutiei. In sedinta comuna din 19 aprilie 2007, Parlamentul a votat pentru suspendarea lui Basescu, cu 322 voturi pentru, 108 impotriva si 10 abtineri si, in data de 20 aprilie 2007, suspendarea a devenit efectiva. Ca urmare a Referendumului din 19 mai 2007, suspendarea Presedintelui a incetat insa, acesta fiind reconfirmat prin votul populatiei.

 

Averea Presedintelui

Potrivit ultimei declaratii de avere a Presedintelui Traian Basescu, din iunie 2009, seful statului detine, impreuna cu sotia, o cota de 31,5% dintr-un teren de 174 metri patrati, precum si un teren de 46 de metri patrati, ambele situate in Bucuresti si dobandite in 2003.Conform declaratiei, sotii Basescu au cumparat, in 2003, un apartament cu suprafata construita de 370 metri patrati, a carui valoare de impozitare este de 248.791 lei, precum si un garaj de 30 de metri patrati, cu valoare de impozitare de 4.240 lei. Seful statului detine bijuterii si ceasuri in valoare de 20.000 lei si, respectiv, 35.000 lei, precum si tablouri de 17.000 lei. Presedintele are 43.513 dolari depusi la ABN Bucuresti, doua conturi la ING Bucuresti, de 35.472 dolari si 5.917 dolari si un cont de 26.819 euro la aceeasi banca. Basescu are un depozit de 250.000 lei, precum si unul de 38.824 lei la BCR Bucuresti. Seful statului mai are un depozit de 170.730 de lei la BRD Constanta. Traian Basescu precizeaza ca a realizat, in ultimul an fiscal incheiat, venituri de  76.923 lei din indemnizatia de Presedinte al Romaniei si 5.400 de euro si 2.700 de dolari indemnizatie pentru deplasari. Din declaratia de avere din iunie 2009 rezulta ca Traian Basescu nu a primit in ultima perioada cadouri care depasesc valoarea de 300 de euro, ca nu are datorii si ca sotia sa nu a inregistrat niciun fel de venituri in ultimul an fiscal incheiat.

pdf-logo

Declaratie de avere

 

 

 

 

Acuzatii dovedite, nedovedite sau dovedite partial impotriva lui Traian Basescu

Suspectat ca ar fi fost colaborator al Securitatii

In decursul timupului, numeroase voci au sustinut ca Traian Basescu a fost colaborator al Securitatii. Printre aceste voci, se numara cea a istoricului si publicistului Marius Oprea, care scria in cartea sa „Ascensiunea lui Traian Basescu” urmatoarele: „Conform unui document care a fost facut public in circumstantele unui proces derulat in 2004 (…), emis de catre Unitatea Militara 01150 (Arhiva) din cadrul Ministerului Apararii Nationale, Traian Basescu figureaza in evidentele pastrate ca fost colaborator al Directiei de contrainformatii militare (Directia a IV-a din cadrul Securitatii), pe vremea cand era student la Institutul de Marina ‘Mircea cel Batran”. Faptul ca Traian Basescu ar fi colaborat cu Securitatea a fost sustinut si de Grupul de Investigatii Politice (GIP). Presedintele grupului, Mugur Ciuvica, declara de pilda in 2004 ca “Traian Basescu a fost recrutat in 1977 de ofiterul de Securitate Dumitru Nicusor. Dupa Revolutie, acesta din urma a ajuns general de brigada SRI si sef al Centrului Operativ Zonal Dobrogea. Traian Basescu a fost preluat in 1978 de locotenentul major de Securitate Mihai Avramidis de la Serviciul Contrainformatii Economice al Portului Constanta. La rubrica /De cind este folosit, Organul si Ofiterul /din REGISTRUL CU PERSOANELE DIN RANDUL MEMBRILOR PCR PENTRU CARE S-A DAT APROBAREA SA SPRIJINE MUNCA DE SECURITATE, in dreptul lui Traian Basescu gasim data de 9.09.1978 si numele locotenentului major Avramidis. Initial, am considerat ca aceasta data este data racolarii lui Traian Basescu. In realitate, Traian Basescu era colaborator al Securitatii inca din 25 februarie 1977, asa cum arata REGISTRUL JURNAL PENTRU EVIDENTA RETELEI INFORMATIVE pe care vi-l prezentam astazi. Data de 9.09.1978 se refera la momentul in care Traian Basescu a fost preluat de Mihai Avramidis. In 1978, printr-un ordin secret al conducerii Securitatii, se decide ca membrii de partid sa nu mai dea informatii scrise Securitatii. Cu toate acestea, Mihai Avramidis a continuat sa ia note scrise de la Traian Basescu. Asa se explica prezenta notelor lui Traian Basescu in cele doua dosare de urmarire informativa amintite mai sus”.

Episodul Anvers

De-a lungul timpului, au aparut totodata numeroase controverse cu privire la activitatea desfasurata de Traian Basescu la Anvers, una dintre aceste teorii sustinand de pilda ca, in acea perioada, el nu a fost strain de transporturile de arme catre tarile arabe. Gen. lt. Neagu Cosma (fost sef al DIE), declara ca adevaratul rol al lui Basescu la Anvers era acela de a facilita contracte de armament Romaniei pe piata supusa embargoului international, adica de a asigura celor interesati „intrarea” la Ceausescu. In plus, dupa cum nota Marius Oprea in cartea mai sus amintita, desi Basescu a negat mereu cu vehementa ca ar fi avut relatii cu Securitatea cat a condus Agentia Navrom de la Anvers, coincidenta a facut ca patru dintre ofiterii romani care lucrau in spionaj sa fi avut, in aceasi perioada cu el, misiuni in Belgia. Cei patru au fost Silvian Ionescu, Marin Antonescu, Virgil Stanciu si Andrian Isac. Coincidenta ar mai fi facut ca aproape toti patru sa se bucure, dupa 1989, de un mare succes in afaceri si sa fie cunoscuti, cel putin temporar, drept apropiati ai lui Traian Basescu. Potrivit lui Oprea, pe cand Silvian Ionescu ocupa in prezent functia de comisar al Garzii de Mediu, Marin Antonescu, ofiter de securitate si consul la Bruxelles, este astazi un om de afaceri si avocat de succes si a fost ales, dupa trecerea la Partidul Democrat, vicepresedinte al Organizatiei Dambovita si consilier judetean pe listele PD. Al treilea ofiter cu misiune in Belgia, Vasile Stanciu, s-a lansat in afaceri cu Radu Timofte, fostul director al Serviciului Roman de Informatii, impreuna cu care a infiintat firma SC Omega Investigatii SRL. Adrian Isac, cel de-al patrulea personaj din „careul de asi“ al Securitatii in Belgia, a fost, intre altele, de-a lungul carierei sale, consul in Angola si este, potrivit lui Marius Oprea, cel pe care Basescu l-a insarcinat cu eliberarea jurnalistilor romani rapiti in Irak.

Controverse privind averea lui Traian Basescu

Potrivit istoricului Marius Oprea, chiar si in decursul epocii ceausiste, Traian Basescu a reusit sa agoniseasca o avere uriasa pentru acele vremuri, ajungand unul dintre cei mai bogati romani din Romania socialista. Oprea aminteste, in biografia sa, ca Basescu insusi a specificat intr-o declaratie de avere ca, in perioada 1975-1989, a dobandit bijuterii in valoare de 20.000 de dolari, ceasuri si brichete in valoare de 35.000 de dolari si tablouri in valoare de 17.000 de euro, dobandite incepand cu 1985. Basescu avea totodata un milion de lei in cont, un apartament si o masina Audi, avere care nu ar fi putut fi obtinuta doar prin economisirea salariului.

La randul sau, “Jurnalul National” afirma intr-o ancheta publicata in 2008 ca, in perioada in care a detinut diferite functii publice, intre 1994 si 2001, Traian Basescu si familia ar fi obtinut echivalentul a peste un milion de dolari din fondurile destinate Romaniei prin programul PHARE-UE pentru firmele lor. De exemplu, conform contractului de credit nr. 10120 din 18 mai 1994, familia Presedintelui Basescu ar fi obtinut, pentru firma SC Star Marine SRL, un credit de la Banca Agricola. Suma imprumutata era de 158.000 USD, plus 41.375.000 lei, echivalentul a 39.500 USD. Familia Basescu ar fi obtinut creditul cu o dobanda preferentiala, de 9% pentru dolari si 140% pentru lei. Dupa o vreme, Banca Agricola a ajuns insa in faliment si, in  aceste conditii, Basescu si PD ar fi  pus la cale Ordonanta de Urgenta nr. 43 din 1997, prin care anulau returnarea creditelor de la Banca Agricola pentru un numar de persoane si firme, banii urmand sa fie trecuti la categoria pierderi. Printre beneficiari ar fi fost trecuta si firma fratelui si sotiei lui Traian Basescu.

Controveresele legate de averea lui Traian Basescu au continuat si dupa ce acesta a devenit primar al Capitalei, presa luand in vizor inavutirea sa in materie de bunuri imobilare. Dupa cum consemna un articol publicat in “Libertatea”, “numai pentru anul 2002, rezulta o schema care ar provoca ameteli oricui: Traian Basescu locuia intr-un apartament de protocol in strada maresal Vasile Prezan (inchiriat din anul 1997), mai detinea cu chirie un apartament de lux in vila din Stefan Mihaileanu nr. 2, a cumparat o vila pe soseaua Bucuresti-Ploiesti, a donat vila aceea fiicei Ioana Basescu si a cumparat in final si apartamentul din vila de pe strada Stefan Mihaileanu”. Acest ultim aspect a fost de altfel cel mai dezbatut, afirmandu-se ca, potrivit legislatiei romane, Traian Basescu nu avea dreptul nici sa primeasca locuinta in chirie (in momentul inchirierii fiind deja chirias intr-o casa a RAAPPS), nici sa cumpere locuinta (avand deja in proprietate un alt imobil).

Scandaluri de coruptie

In 2007, Grupul de Investigatii Politice enumera mai multe scandaluri de coruptie in care ar fi fost implicat, de-a lungul timpului, Presedintele Traian Basescu. Dupa cum amintea GIP, in 1999, la initiativa lui Basescu, care era pe atunci ministru al Transporturilor, Guvernul a oferit un contract fara licitatie firmei CCCF SA. Firma ar fi primit contractul prin „incredintare directa”, printr-o Hotarare de Guvern semnata chiar de Basescu. Potrivit GIP, in baza acestei Hotarari de Guvern, pana in noiembrie 2000, se platisera deja peste 120 miliarde lei din bani publici. Intre 2001 si 2004, CCCF SA a primit alte contracte de zeci de milioane de dolari pentru asfaltarea strazilor din Bucuresti de la Primaria Capitalei, condusa de Traian Basescu. CCCF SA avea insa, dupa cum amintea GIP, datorii uriase la stat si se afla sub incidenta Legii privind reorganizarea judiciara si falimentul.

Un alt scandal amintit de GIP a fost cel vizand un teren de 3.708 metri patrati, in Municipiul Bucuresti, in zona Padurii Baneasa, care a fost achizitionat de Traian Basescu in 9 august 2000, la un pret care era cu mult sub cel al pietei. In 14 octombrie 2002, Traian Basescu i-a vandut terenul din zona Baneasa omului de afaceri Costel Casuneanu, obtinand un profit de aproape 300.000 de dolari. Pentru aceasta afacere, amintea GIP, Traian Basescu a fost anchetat in 2004 de Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor. Ancheta a fost inchisa in 2005 dupa, ce Traian Basescu a devenit presedinte. GIP preciza ca, in perioada in care era ministru al Transporturilor, Traian Basescu i-a facilitat lui Casuneanu obtinerea de autorizatii de transport, complet scutite de taxe, pe mai multe destinatii externe. Dupa 2005, Costel Casuneanu a devenit unul dintre marii beneficiari ai contractelor pentru construirea de autostrazi si reabilitarea de drumuri.

Grupul de Investigatii Poliotice mai preciza ca, in perioada in care Traian Basescu a fost primarul Municipiului Bucuresti, un grup de firme conduse de membri si apropiati ai PD au monopolizat contractele pentru reabilitarea strazilor. Astfel, EUROVIA INTERNATIONAL CONSTRUCT SA, firma senatoarei PD Cornelia Cazacu si SC EURO CONSTRUCT TRADING 98 SRL, firma lui Dan Besciu si a lui Sorin Vulpescu, prieteni ai lui Traian Basescu, au primit de la Primaria Capitalei contracte de zeci de milioane de euro. GIP mai afirma ca, in 2005, EURO CONSTRUCT TRADING 98 SRL a primit, de la Ministerul Transporturilor, noua contracte in valoare totala de peste 510 miliarde lei vechi, o suma de 250 de ori mai mare decat cea pe care aceeasi firma a primit-o de la Ministerul Transporturilor in 2004, ultimul an al guvernarii PSD. In plus, amintea GIP, in iunie 2006, Presedintele Traian Basescu i-a recomandat ministrului Transporturilor Radu Berceanu sa colaboreze mai strans cu constructorii romani. Ca urmare, Ministerul Transporturilor a modificat caietul de sarcini pentru autostrada Bucuresti – Ploiesti, licitatia fiind astfel castigata de un consortiu de patru firme romanesti SC EURO CONSTRUCT TRADING 98 SRL, PA&CO HOLDING, UMB SPEDITION si COMAXA SRL. Potrivit GIP, patronii acestor firme sunt sponsori si colaboratori apropiati ai Presedintelui Basescu: Dan Besciu, Sorin Vulpescu, Costel Casuneanu si Dorinel Umbrarescu.

Scandaluri legate de traficul de armament

Inca din timpul mandatului sau de ministru al Transporturilor, intr-un singur an, 1996, intr-o singura luna, au fost semnalate, de catre Organizatia Natiunilor Unite, mai multe incalcari ale embargoului – transporturi neautorizate de armament – decat in intreg mandatul detinut de Vacaroiu, ca prim-ministru. In continuare, sub mandatul prezidential al lui Traian Basescu, in special in 2008 si 2009, este de asemenea semnalata o intensificare fara precedent a transporturilor de armament facute prin incalcarea normelor internationale. Tot in 2009, fratele lui Traian Basescu a fost implicat in mai multe scandaluri de anvergura, ultimul dintre acestea fiind cel al munitiei, in care a fost identificata si nepoata Presedintelui, ca parte a operatiunii. O alta categorie de scandaluri si de teme controversate este legata de achizitiile de armament, unde a fost format un triumvirat – Traian Basescu, Mihai Stanisoara si Adriean Videanu – care actioneaza in special prin intermediul unui ofiter al serviciilor secrete, actualmente in rezerva, Tiberiu Urdareanu, patronul firmei UTI. Procedeul consta in organizarea unor licitatii trucate, in favoarea firmei UTI si eludarea procedurilor de offset, obligatorii pentru Romania conform statutului de membru UE.

In decursul timpului, au fost semnalate si alte nereguli legate de cariera lui Traian Basescu. Astfel, aminteau unele articole de presa, in perioada in care Basescu era ministru al Transporturilor, aceasta era asociat si administrator al societatii comerciale Triton Company SA si asociat unic si administrator al MT Vega Transport SRL. Ambele firme se ocupau de transporturile maritime si de coasta dar si de intretinerea, repararea si dezmembrarea navelor si transporturi terestre, rutiere si pe cai navigabile – deci tocmai domeniile pe care le administra Basescu si din calitate oficiala. Astfel, afirma presa, actualul Presedinte a incalcat articolul 104 din Constitutie si s-a aflat in incompatibilitate. Basescu fost de asemenea acuzat ca a folosit apartamentul de protocol care ii fusese repartizat din Bdul Aviatorilor nr. 57, Sector 1, Bucuresti, ca sediu pentru una dintre firmele sale, MT Vega Transport SRL, ceea ce nu ar fi fost legal.

Atat comentariile, cat si ping-urile sunt inchise.

18 comentarii

noiembrie 10th, 2009 at 16:11
pacos spune:

Dupa tot articolul citit am ajuns la o simpla concluzie …. Trebuie sa i-o tragem lu Basesc …. Huuu Basescu .. Oameni buni nu fitzi chiori ca el … Ganditiva bine ce votati …. Orice dar nu Basescu nu marinarii ca astia de scufunda …. huuu …

noiembrie 10th, 2009 at 16:30
pacos spune:

Chiar imi doresc sa fiu mindru ca sint roman dar pina acum, din pacate, nu prea am reusit. Mesajul dvs. este elegant si profund. Am sa votez cu Mircea Geana de data asta si sper sa nu fiu dezamagit.

Pe Basescu nu-l mai votez in niciun caz, iar Antonescu nu are aliura de presedinte si nici discurs un politic pe masura unui viitor presedinte de stat.

noiembrie 11th, 2009 at 01:06
manus spune:

nu mai am nici un comentariu! ramai mut in fata unui asemenea portret!! acest om nu mai poate continua in fruntea tarii! a facut tot ce se putea mai rau! pana cand o sa fim orbi? pana cand o sa permitem unui asemenea specimen si a protejatilor sai sa ne conduca! trebuie sa dispara! sa-l trimitem pe mare! votati mircea geoana!!!