REVISTA PRESEI ARTS: „Nunta in Basarabia”, prima coproductie romano-moldoveneasca, ar putea merge la Oscar. „Noaptea Alba a Filmului Romanesc”, un succes de public   septembrie 20th, 2010

Vlad Logigan si Victoria Bobu in "Nunta in Basarabia", regizat de Napoleon Helmis

Dupa un sfarsit de saptamana bogat in premiere cinematografice si proiectii incluse in maratonul „Noptii Albe a Filmului Romanesc”, gazetele si site-urile culturale dedica astazi spatii ample celei de-a saptea arte. Peliculele lui Radu Gabrea, Cristi Mungiu sau Radu Muntean au adus in noaptea de vineri spre sambata peste sapte mii de  cinefili in spatiile de proiectie. Un motiv in plus pentru organizatorii maratonului cinematografic sa declare evenimentul un succes. Despre film vom mai vorbi si in saptamana pe care o incepem astazi. La Kinodiseea, cei mai tineri pasionati de film vor participa la atelierele de regie si actorie ce vor avea loc in cadrul Festivalului International de Film pentru Copii si Adolescenti de la Bucuresti, iar producatorii autohtoni de scurtmetraje se vor intrece la festivalul de la Piatra Neamt.

Jurnalul National scrie astazi despre succesul pe care pelicula „Nunta in Basarabia” l-a avut la Chisinau. Gazeta noteaza ca prima coproductie romano-moldoveneasca ar putea reprezenta Republica Moldova la Premiile Oscar. Pentru a fi nominalizat, filmul are nevoie de cateva aprobari din partea forurilor competente. Problema este ca pana acum Republica Moldova nu si-a pus problema unor astfel de nominalizari si nu se stie cu siguranta cine ar trebui sa-si dea acordul. Chiar si asa, intrucat filmul a fost extrem de bine primit de public, se pare ca este doar o chestiune de timp ca „Nunta in Basarabia” sa mearga la Oscar.

Bine primit de cinefili a fost si filmul lui Radu Gabrea, „Manusi rosii”, a carui proiectie a avut loc in cadrul „Noptii Albe a Filmului Romanesc”. Dupa cele doua ore de proiectie, reactia publicului a fost entuziasta. Minute in sir spectatorii au aplaudat si au ovationat in semn de apreciere a modului in care regizorul Radu Gabrea a reusit sa redea complexitatea uneia dintre cele mai intunecate epoci din istoria Romaniei, cea a bolsevizarii tarii. Iar subiectul „Manusilor rosii” nu este unul usor: felul in care represiunea comunista din anii ’50 a zdrobit constiintele, transformand individualitatile in unelte docile ale regimului, citim in Adevarul. Succesul de public al primei editii a evenimentului a depasit orice asteptari. Conform estimarilor organizatorilor Noptii Albe a Filmului Romanesc, nu mai putin de 7.000 de persoane, in cele noua spatii de proiectie, si-au petrecut, vineri spre sambata,  jumatate de noapte in compania filmelor lui Radu Gabrea, Cristi Mungiu sau Radu Muntean, precum si a tuturor celor 34 de pelicule – lungmetraje, scurtmetraje si documentare- incluse in program.

Despre creatiile regizorilor din noua generatie scrie si Revista Cultura, incercand totodata o paralela intre proiectele acestora si felul in care intelegeau sa faca film predecesorii lor din anii ‘70 si ‘80. Altfel spus, problema nu ar fi ca Mungiu, Puiu, Muntean, Porumboiu si colegii lor de generatie nu se pricep la ceea ce fac, ci ca ceea ce fac ei difera de ceea ce se putea vedea in filmele de altadata. Aceasta comparatie nu numai ca nu se sustine, dar lupta este prin excelenta inegala. Daca „Marti, dupa Craciun“ e un film excelent, aceasta se datoreaza poate si faptului ca, in el, „nu se intampla nimic“. Acest nimic face din filmul lui Muntean o aventura mai palpitanta decat orice batalie, reala sau coregrafiata, care a avut loc vreodata. In opinia autorului articolului, „Marti dupa Craciun“ consacra adevarul ca regizorii tineri nu pot fi pusi cu totii in aceeasi oala si ca filmele pe care ei le fac sunt, din multiple perspective, fundamental diferite. Intr-un fel se exprima personajele lui „Marfa si banii“, cu totul altfel vorbesc Paul (Mimi Branescu) si Raluca (Maria Popistasu) In ultimul film al lui Radu Muntean. intr-un fel e filmat „4, 3, 2“, cu totul altfel sunt surprinse unele segmente din „Amintiri din Epoca de Aur“. Pe scurt, infamul mizerabilism pe care foarte multi il acuza exista mai mult in mintea celor care-l demasca decat in filmele pe care aceiasi detractori le vad, iar in exemplele citate nu exista nicicum.

Sfarsitul de saptamana nu a incheiat seria evenimentelor cinematografice ale lunii. Din Jurnalul National aflam ca regizorul Florin Serban si actorul Andi Vasluianu vor coordona atelierele de regie, respectiv actorie organizate in cadrul editiei de anul acesta a Festivalului International de Film pentru Copii si Adolescenti – Kinodiseea, care va avea loc in Capitala intre 24-30 septembrie. Astfel, coordonatorul atelierului de regie pentru adolescenti va fi regizorul Florin Serban, castigator al premiilor Ursul de Argint si Alfred Bauer la editia din 2010 a Festivalului de la Berlin pentru filmul „Eu, cand vreau sa fluier, fluier”, in vreme ce actorul Andi Vasluianu va coordona atelierul de actorie dedicat adolescentilor. Atelierele de actorie pentru copii vor fi coordonate de actorii Laurentiu Banescu si Maria Nicola. Copiii si adolescentii preocupati de creatie vestimentara au ocazia sa se inscrie la atelierele de costume, coordonate de Daniela Diaconescu.

Filmele de scurt metraj se intrec in aceasta saptamana in cadrul Festivalului International de la Piatra Neamt, anunta Evenimentul Zilei. „Filmul de Piatra e conceput ca o competitie nationala a filmului scurt, tanar. Desi prima editie a avut un succes enorm, din motive financiare, nu am fi putut organiza, anul acesta, o a doua editie care sa se ridice la nivelul asteptarilor create de succesul de la debut”, explica Andrei Dascalescu, directorul festivalului. Astfel, organizatorii au ales ca anul acesta sa organizeze o editie intermediara, cu un buget redus, dedicata in intregime publicului. Festival de film va fi si la Bucuresti, Timisoara, Cluj, Brasov, Iasi, Sibiu si Targu Mures,  unde incepe Fabrica de Scurtmetraje “SPUNE PE SCURT, Short Film Area”. Evenimentul  isi propune sa consolideze “linkurile” dintre pasionatii de film din Romania, care vor avea ocazia sa vizioneze  cele mai bune filme internationale de scurt metraj produse in ultimii ani, scrie 4arte.ro

Parasim pentru moment lumea cinematografului pentru a ne aminti, in final, de popularul actor de comedie si de revista Horia Serbanescu, care ne-a parasit, ieri, la varsta de 86 de ani. „Daca deseara ne vom uita spre cer este posibil sa fi ajuns acolo, transformat intr-o stea”, a spus umoristul Dan Mihaescu, la aflarea vestii. Horia Serbanescu a urcat pe scenele Teatrului de Revista Constantin Tanase si Teatrului National, a jucat in mai multe filme, insa doar roluri secundare, si a alcatuit un cuplu umoristic celebru alaturi de Radu Zaharescu. Impreuna cu acesta s-a identificat cu istoria Teatrului de Revista, din momentul in care a fost lansat de Constantin Tanase, la „Carabus”. In anul 2004, Horia Serbanescu a fost distins cu Premiul special al UNITER pentru teatru de revista. A fost un artist intelept care ne-a invatat ca pentru a trai mult, trebuie sa murim de ras in fiecare zi. „Socotesc ca pentru noi, pentru tara noastra, cea mai frumoasa si cea mai importanta arta este veselia”, spunea actorul, in 2005, intr-un interviu acordat Jurnalului National.

D.C.

Atat comentariile, cat si ping-urile sunt inchise.

Nu exista comentarii