O intrebare mai mult decit indreptatita: urmeaza arestari in presa?   februarie 11th, 2011

de Bogdan Tiberiu Iacob, Inpolitics

Dupa arestarile de la vami am putea asista, nu peste mult timp, la arestari din randul jurnalistilor. Informatia din titlu poate fi considerata o speculatie, dar, la fel de bine, poate trece drept un rezultat logic al unor afirmatii cu talc facute azi de Traian Basescu la Radio Romania Actualitati, din care nu lipseste substratul exploziv, dupa cum veti vedea mai jos.

Mai intai, vom lamuri, pe scurt, o afirmatie a lui Basescu din interviul care a provocat oarece agitatie, respectiv rolul agentilor acoperiti in operatiunile de la vami. Desi mai toata lumea s-a gandit, automat, la SRI, o spunem in clar ca agentii in cauza nu pot fi decat politisti sub acoperire. In luna iunie 2010, dupa celebra sedinta a CSAT in care s-au decis masuri ferme contra coruptiei, guvernul Boc a modificat spectaculos, prin ordonanta de urgenta nr.54, Legea 39/2003 privind prevenirea si combaterea criminalitatii organizate. Mai precis, ordonanta a introdus un articol nou in legea, care stipuleaza ca intre activitatile asimilate crimei organizate se numara si evaziunea fiscala precum si alte activitati prevazute de Codul Vamal.

Prin aceasta modificare, combaterea evaziunii fiscale a primit unda verde sa foloseasca ofiteri acoperiti, conform legii 39, sa puna microfoane, sa fileze etc si despre asta vorbeste Basescu atunci cand spune, in interviu, ca “S-a extins aria de activitati in care poti sa utilizezi ofiteri acoperiti”. Aceeasi lege spune clar, insa, ca agentii acoperiti nu pot fi, in asemenea cazuri, decit politisti (ceea ce include si DGIPI), deci fara SRI, SIE si alte servicii. Daca se va descoperi ca in ancheta au fost utilizati agenti ai altor servicii vom asista la o incalcare flagranta a legii; deocmdata nu exista asemenea indicii, astfel ca Basescu e perfect acoperit de prevederile legislatiei.

Situatia se complica, insa, in ceea ce priveste alte afirmatii ale presedintelui, si inca foarte serios. Mai precis, in acelasi interviu, Basescu spune ca in sedinta CSAT din iunie anul trecut, in care s-a discutat problema coruptiei din Romania, s-au stabilit noua directii de actiune, dintre care, gratie scandalului vamilor, se cunosc acum doar doua, respectiv impotriva contrabandei si a evaziunii fiscale.

“Nu le enumar, pentru ca unele trebuie sa fie surpriza (…) Pentru toti cei care stiu ca fac ilegalitati vor fi nu surprize, isi vor primi ce merita de la lege. Sigur, in timp” a spus Basescu, referindu-se la celelalte sapte strategii.

Bomba vine in momentul in care presedintele vorbeste despre felul in care actiunile contra evaziunii fiscale si contrabandei au devenit de maxima prioritate: “Intai au fost introduse in Strategia nationala de aparare si abia pe urma a urmat hotararea CSAT din iunie. Deci nu a fost intai hotararea CSAT si pe urma Strategia nationala. Strategia nationala a fost elaborata, transmisa Parlamentului la sfarsitul anului trecut si a devenit – sa speram ca va deveni (va fi aprobata n.n.) si prin voia Parlamentului, dar prin hotararea CSAT, a devenit instrument de lucru pentru securitatea nationala, pentru apararea interesului national, pana la urma”.

Altfel spus, Basescu recunoaste ca CSAT a preluat ca batut in cuie un document, Strategia de Aparare, care nu a trecut prin parlament, deci este doar o hartie fara valoare, in acest moment, iar in baza acestui document a determinat guvernul Romaniei sa modifice o lege importanta prin ordonanta de urgenta, e vorba de legea 39/2003. “Urmare a hotararii CSAT, noi am modificat o ordonanta de urgenta sau s-a dat o ordonanta de urgenta, OUG 54, tot de anul trecut, care faciliteaza si lupta impotriva evaziunii fiscale si lupta impotriva contrabandei” sunt exact cuvintele presedintelui. Desigur, modificarile la lege sunt, in opinia noastra, salutare; totusi, in acest caz ce rol mai are, efectiv, Parlamentul in Romania?

In aceste conditii, devine legitima intrebarea: intrucat Strategia de Aparare contine si celebrele paragrafe legate de presa ca vulnerabilitate nationala, dar si un paragraf mult mai putin comentat, dar la fel de serios, legat de pericolul reprezentat de internet, cumva unele dintre celelalte sapte strategii al CSAT se refera la aceste presupuse pericole? Daca da, ce legi in domeniu se vor introduce sau modifica prin ordonante de urgenta, la comanda CSAT, dupa modelul ordonantei 54, pentru a permite actiuni concrete impotriva jurnalistilor? Modificarea legii 39/2003 a permis actiuni ale ofiterilor acoperiti in vami si plantarea de microfoane; o lege similara va da unda verde si acoperitilor din mass-media? Si cand vom avea, in consecinta, si primele arestari de jurnalisti, din perspectiva amenintarilor la siguranta nationala?

Avand in vedere ca insusi Basescu aminteste, in interviu, despre presa ca amenintare nationala, probabil ca surprizele nu vor intarzia sa apara.

Atat comentariile, cat si ping-urile sunt inchise.

Nu exista comentarii