O intrebare cheie: cum vom vota?   iunie 10th, 2013

SRSVictor Ponta doreste sa fie un premier puternic. Si pe buna dreptate. In spatele lui sunt 70 la suta dintre parlamentari. Ar trebui sa nu existe probleme de niciun fel, iar vocea Guvernului sa se transforme in litera de lege. Asta in conditiile in care, de facto, forul legislativ continua sa fie ce a fost in ultimul deceniu, o institutie la carma Guvernului. E de presupus ca o revolutie in acest sens nu se va produce azi-maine. Iar daca asa stau lucrurile, daca va exista o oarecare lentoare in democratizarea Romaniei prin separarea reala a puterilor in stat, atunci ar trebui sa ne intoarcem la votul pe liste.

Astazi un parlamentar este prins intre Scylla si Caribda. Pe de o parte el le datoreaza cetatenilor si autoritatilor din colegiu pentru ca a fost votat in sistem uninominal si, pe de alta parte, Guvernul ii cere sa voteze in ritm accelerat si fara cartire initiativele legislative, dintre care cele mai multe sunt ordonante de urgenta. Este, sa recunoastem, un cerc vicios. Pentru ca, nu de putine ori, interesele la nivel central sunt divergente cu cele de interes local. In fiecare zi in care se afla la comisie sau in plenul Parlamentului, deputatul sau senatorul este confruntat cu aceasta dilema.

Votul uninominal pur va accentua aceasta situatie generatoare de conflicte intre Guvernul majoritatii si proprii parlamentari. Este, pur si simplu, un efect centrifug, generat nu doar de necesitatea transformarii Parlamentului in cea mai puternica institutie din arhitectura democratica a statului, ci si de presiunea din colegiu, din ce in ce mai accentuata. Stiind ca se va intoarce pentru a solicita din nou votul in colegiul sau, parlamentarului nu-i da mana sa ridice pur si simplu din umeri, votand de fiecare data cum vrea Guvernul, chiar daca, de multe ori, vointa guvernamentala este contrara interesului local.

Din aceasta perspectiva nu este deloc indicata trecerea la sistemul de vot uninominal pur. Dar nu numai. Intr-un demers analitic anterior, am arata ca, prin acest sistem, aproape jumatate din cei care isi exprima dorinta de a vota, prezentandu-se la urne, raman nereprezentati, astfel incat Parlamentul, in ansamblul sau, devine mai putin legitim. Adica exact ce a vrut Traian Basescu aproape noua ani.

Exista doua iesiri din acest cerc vicios. Doua solutii prin care gradul de legitimitate al Parlamenului creste, dar si autoritatea Guvernului in randul deputatilor si senatorilor. Prima este votul mixt. Cu alte cuvinte, parlamentarii sunt alesi o parte in sistem uninominal pur, iar cealalta parte pe liste. In acest fel nu se pierde niciun vot. Iar cel putin o jumatate dintre parlamentari nu vor mai fi dependenti de colegiu. Ei vor trebui sa urmeze, cu mai multa strictete, politica generala a partidului din care fac parte.

O alta varianta, care nu mai presupune un nou experiment romanesc, este, pur si simplu, revenirea la votul pe liste pe care il practica, de altfel, cele mai multe state europene. Va exista in aceasta situatie si legitimitate maxima si mai multa unitate la nivelul politicii legislative.

Promovand asemenea argumente pentru sustinerea partiala sau totala a votului pe liste, care ar putea fi sau nu prevazut in Constitutia revizuita, nu am de gand sa renunt, sub nicio forma, la promovarea independentei totale a Parlamentului fata de executiv si a dreptului legislativului de a controla celelalte puteri in stat, direct proportional cu controlul la care el insusi este supus.

Sursa: CorectNews

Atat comentariile, cat si ping-urile sunt inchise.

Un comentariu

iunie 10th, 2013 at 16:52
Marian Nicolae spune:

Buna ziua domnule senator,

Ceva interesant mai jos:

Culmea, chiar Basescu nu mai vrea sa revizuiasca Constitutia si nu mai doreste nici……Regionalizarea tarii………
Oare ce sa insemne acest lucru????….
———————————————————————————-
UPDATE
Traian Basescu, catre noii judecatori ai Curtii Constitutionale:
Revizuirea actuala a Constitutiei reprezinta un risc de blocare a statului/
Crin Antonescu:
Presedintele este obisnuit sa dea mandate Curtii Constitutionale

de R.M., I.R. Luni, 10 iunie 2013, 15:18
http://www.hotnews.ro/stiri-esential-14973493-traian-basescu-catre-noii-judecatori-curtii-constitutionale-revizuirea-actuala-constitutiei-reprezinta-risc-blocare-statului.htm

Presedintele Traian Basescu a criticat, la ceremonia depunerii juramantului de catre cei trei noi judecatori ai Curtii Constitutionale, procesul de revizuire a Constitutiei, care prezinta “un risc de blocare a statului”, si regionalizarea Romaniei, care, in varianta actuala, nu conduce decat la crearea unei “noi birocratii”.

“In mainile Curtii Constitutionale va fi noua Constitutie a Romaniei.
Nu preget sa mentionez ca in momentul de fata Constitutia si-a pierdut rostul de a fi revizuita”, a spus seful statului dupa ce trei noi judecatori, Daniel Morar, Mona Pivniceru si Valer Dorneanu au depus juramantul, la Palatul Cotroceni.

“Revizuirea actuala reprezinta un risc de blocare a statului”, a apreciat Traian Basescu, reafirmand ca “singurul element care a stat la baza intentiei de revizuire a fost legat de politica de simplificare a statului si de a raspunde la referendumul din 2009″.

Presedintele a aratat ca actualul proiect “incepe sa nu mai semene a lege a legilor pentru ca intra in detalii, iese din principiile generale ale unei constitutii” si “nu are decat rostul de a complica functionarea statului, de a se intra in detalii inutile”.

Acesta a subliniat ca o lege fundamentala “nu da solutii nici pentru familie, nici pentru referendum” iar actualul proiect “nu inseamna simplificarea statului, ci complicarea lui”.

“Am si o alta ingrijorare, daca un referendum poate fi considerat un simplu sondaj, facandu-se abstractie” de prevederile unor articole din Constitutie, in conditiile in care “sondajele sunt pentru case de sondaj, iar referendumurile reprezinta suveranitatea poporului”.

“Profit ca sunt aici toti judecatorii CCR, cu certitudine voi reactiona decent, in spiritul Constitutiei, dar voi reactiona, la neluarea in consideratie a referendumului din 2009″, a avertizat el.

Presedintele a precizat ca nu va ezita sa-si spuna punctul de vedere nici in ceea ce priveste procesul de regionalizare care, in momentul de fata, “nu pare a duce la simplificarea statului, ci la crearea unor noi etaje intermediare, a unei noi birocratii”.

UPDATE
Cum a comentat Crin Antonescu criticile presedintelui, dupa ceremonie:
“Presedintele, ca si oricare dintre noi, are evident dreptul la opinie, inclusiv asupra revizuirii.
Din punctul meu de vedere a fost nepotrivit ca la aceasta ceremonie sa vorbeasca despre asa ceva. E alegerea domniei sale, si explicatia pe care o gasesc este in convingerea si obisnuinta presedintelui de a da mandate Curtii Constitutionale.
Curtea va judeca asupra proiectului in termenii constitutionali si va da un verdicat in legatura cu care eu nu am deloc emotii.

Nu imparatasesc opinia, nu e blocat statul cu nimic, dimpotriva.(…)
Dintr-o asemenea atitutdine de 10 ani incoace facem astazi aceste clarificari in constitutie, ca sa nu mai lasam la bunul plac al viitorilor presedinti.
Dl Basescu pare sa ignore total capitole intregi referitoare la drepturi care s-au extins. Daca dl basescu ca si dl Ponta sustin ca e prea stufoasa, nu au dreptate. Eu stiu ca dl Ponta si-a exprimat dorinta ca ea sa nu fie, nu a spus ca este.
Vom putea sa vedem daca este stufos sau nu.
Dl Basescu vorbeste in privinta asta dupa ureche, daca asta este modul de lucru al multor comentatori, nu este admisibil la un presedinte.”

In ceea ce priveste functionarea Curtii, Traian Basescu a precizat va fi in continuare un partener pentru judecatori “in a veghea la constitutionalitatea legilor si la functionalitatea statului”.

Seful statului le-a multumit celor trei judecatori si-au incetat mandatul luni, Aspazia Cojocaru, Ion Predescu si Acsinte Gaspar: “Ati trecut prin momente dificile alaturi de ceilalti sase colegi si v-ati dus la bun sfarsit misiunea”.

In anul 2016 va expira mandatul actualului presedinte al CCR, Augustin Zegrean, numit judecator la Curte de presedintele Romaniei in 2007, al lui Valentin-Zolt Puskas, numit de Senat (2007) si al lui Tudorel Toader, numit de Camera Deputatilor (2007), iar in 2019 al lui Petre Lazaroiu, numit de presedinte (2010), al Iuliei Motoc, numita de Senat (2010) si al lui Mircea Stefan Minea, desemnat de Camera Deputatilor (2010), scrie Agerpres.

Potrivit Constitutiei, CCR se innoieste cu o treime din judecatorii ei din 3 in 3 ani. CCR se compune din noua judecatori, numiti pentru un mandat de 9 ani, care nu poate fi prelungit sau innoit: trei sunt numiti de Camera Deputatilor, trei de Senat si trei de presedintele Romaniei. Judecatorii de la Curtea Constitutionala sunt independenti in exercitarea mandatului lor si inamovibili pe durata acestuia.