Ghiveciul puterilor in stat   septembrie 20th, 2013

SRSGuvernul Romaniei, deci puterea executiva, isi cedeaza, pentru prima data in istorie, o prerogativa. In favoarea unui serviciu de informatii. Ca si cand Guvernul ar fi incapabil sa conduca si sa-si indeplineasca mandatul dat de Parlament fara interventia directa in administratia publica centrala a celui mai important dintre serviciile inteligente. Pe de alta parte, Parlamentul, cea mai importanta institutie si putere a unui stat democratic, continua sa fie o remorca a Guvernului. Desi, cel putin la stadiul declarativ, atat reprezentantii forumului legislativ, cat si cei ai Guvernului sustin ca vor face toate eforturile pentru a aseza Parlamentul in drepturile lui. O partea a ceea ce numim Justitie, Procuratura, se lasa antrenata in jocuri politice si intervine brutal in facerea si desfacerea guvernelor de la Bucuresti. O alta institutie, ANI, care ar trebui sa se ocupe exclusiv de integritate, abuzeaza uneori de lege sau pune cu inconstienta in aplicare legi gresite pentru a influenta, in chip major, administratia publica centrala si locala. Iar in materie economica, libera concurenta este distorsionata prin existenta societatilor comerciale acoperite apartinand serviciilor secrete. Acesta este, in linii mari, ghiveciul puterilor statului roman.

Timp de noua ani Traian Basescu a marit exponential forta de soc a institutiei prezidentiale. Pentru a deveni presedinte jucator, el a fortat Constitutia, largindu-si prerogativele si primind in acest fel toate acordurile necesare de la CCR. Crearea comunitatii serviciilor secrete a avut, printre altele, obiectivul ca, prin intermediul acestei institutii, sa poata controla cat mai bine puterea executiva, Parlamentul si puterea judecatoreasca. In paranteza fie spus, pana in vara anului urmator planul presedintelui este sa imbrace in robe de judecatori inca un important contingent de procurori pe care sa-i plaseze la Inalta Curte. Rolul unor institutii, cum ar fi DNA si ANI, a fost si el astfel distorsionat incat sa poata dobandi puterea de a influenta major, prin eliminarea demnitarilor incomozi de la nivel central si local, atat Executivul, cat si Legislativul.

In aceste conditii, situatia se prezinta, din punctul de vedere al echilibrului puterilor in stat si independentei acestora, in felul urmator. Justitia, care nu este libera, ci controlata de Traian Basescu, isi exercita autoritatea asupra Parlamentului – a se citi influenta – fara ca acesta, la randul sau, sa poata controla Justitia, pastrand independenta acesteia. Acelasi Parlament este supus si controlului guvernamental in loc ca el sa controleze Guvernul. Si asta se va intampla atat timp cat declaratiile de bune intentii ale reprezentantilor USL nu se materializeaza. Executivul este supus unui control excesiv, practic abuzat atat de DNA, cat si de ANI. Un exemplu cat se poate de concludent fiind faptul ca exista un risc serios de a fi organizate in toata tara alegeri anticipate pentru primari si presedinti de Consilii Judetene din simplul motiv ca o lege, intentioant gresita si abuziva, este aplicata in exces, tot deliberat, de catre ANI. Nici Justitia nu este libera si pana acum toate eforturile de a o scoate de sub influenta politicului s-au lovit de obiectia artizanilor ghiveciului la care ma refer cum ca tocmai USL ar incerca sa puna mana pe Justitie.

Bomboana pe coliva, care reprezinta totodata un precedent extrem de periculos, tocmai este pusa in prezent de Executiv. Guvernul a decis nici mai mult, nici mai putin ca in materie de IT sa creeze o Comisie in care unul dintre responsabilii cu rang de secretar de stat sa fie un lucrator desemnat de SRI. Acesta va avea drept de decizie asupra strategiei caietelor de sarcini si licitatiilor in toate achizitiile de IT ale statului. Pe cand vom avea, oficial, reprezentati SRI si la CNADNR, la Ministerul Sanatatii, atunci cand se construiesc sau se modernizeaza spitale si asa mai departe?

Sursa: CorectNews

Atat comentariile, cat si ping-urile sunt inchise.

Nu exista comentarii