Daca nu se reinventeaza, USL moare   ianuarie 12th, 2014

SRSSi iata de ce. Din simplul si extrem de concludentul motiv ca, dintre proiectele initiate de USL si angajate cu electoratul Romaniei, in picioare nu a mai ramas decat unul singur. Cel guvernamental. Si poate, desi eu unul ma indoiesc, ar urma proiectul comun prezidential. Toate celelalte, dintr-un motiv sau altul, nu mai exista. Este, asadar, un vid care fie va fi umplut cu intelepciune de partidele din USL, fie va genera, si inca foarte repede, o implozie.

Doua dintre obiectivele asumate de USL au fost castigarea alegerilor locale si castigarea alegerilor prezidentiale intr-o maniera care sa permita formarea unui Guvern. Aceste obiective au fost indeplinite. Cu brio. Si am avut nu unul, ci doua Guverne USL. Ponta 1 si Ponta 2. In spatele ultimului Guvern exista o majoritate uluitoare, de aproape 80 la suta din numarul total al parlamentarilor. Din aceasta perspectiva, nu ar mai fi nimic de facut.

Alte obiective au fost ratate. In aceasta situatie se afla cele mai importante doua obiective politice asumate de USL. O noua Constitutie si regionalizarea. Din motive pe care nu reusesc sa le inteleg, pentru ca nimeni nu le-a explicat pana in prezent, a fost creata o comisie parlamentara, dar nu pentru a elabora o Constitutie noua incepand chiar cu punerea in discutie a formei de stat, ci pentru o simpla revizuire. Bine si asa. Numai ca, dupa ce lucrarile au fost incheiate, acest text al Constitutiei revizuite a fost trimis intr-un depou legislativ. Printr-o smecherie. Cea legata de modul de desfasurare al referendumului. Curtea Constitutionala a admis ca in Romania poate fi organizat un referendum valid doar cu votul a 30 la suta dintre cetateni – in loc de 50 la suta, cvorum care nu ar fi putut fi indeplinit niciodata –, dar abia la un an de la publicarea in Monitorul Oficial. Presedintele Traian Basescu a plusat, tinand cat a putut de mult actul normativ si promulgandu-l practic in ultima clipa. Din acest motiv, in cursul acestui an este cu neputinta sa mai fie adoptata Constitutia revizuita fara a silui legea fundamentala si logica electorala. Cu totul altfel ar fi stat lucrurile daca, imediat dupa castigarea alegerilor si nu mult mai tarziu, Legea referendumului ar fi fost promovata de catre Parlament. Pierderea de timp a costat.

Ca intr-un principiu al dominoului, prima consecinta a decesului proiectului constitutional este imposibilitatea realizarii celui de-al doilea proiect politic major, cel al regionalizarii. Pur si simplu pentru ca in actuala Constitutie regiunile nu exista ca subdiviziune administrativ-teritoriala. In consecinta, USL a recurs la un subterfugiu si a elaborat, cam pe picior, o lege a descentralizarii care a fost promovata nu in urma unei dezbateri detaliate in Parlament, ci prin asumare de raspundere. Asa ca nu ma mir deloc ca ea a fost respinsa in unanimitate de catre Curtea Constitutionala in care, in paranteza fie spus, nu se mai poate sustine ca Traian Basescu mai dispune de vreo majoritate pentru a manevra politic institutia. Ca nici USL nu a manevrat CCR-ul s-a vazut si asta este foarte bine. Ceea ce insa nu schimba rezultatul. Declararea drept neconstitutionala a Legii descentralizarii va afecta si un alt act normativ extrem de important, Legea bugetului. Care a fost conceputa pornindu-se de la premisa ca in 2014 va avea loc descentralizarea.

Un alt proiect major si totodata angajament electoral cuprins in sintagma „dreptate pana la capat” viza o reforma a Justitiei, in sensul larg al termenului, care sa nu mai faca posibila in viitor nici manipularea politica a unor varfuri ale Parchetului si nici o manipulare a CSM si a Inaltei Curti de Casatie si Justitie. Acest proiect a esuat in totalitate si intr-un mod atat de public, incat nici macar nu are rost sa mai intru in detaliu.

Si atunci ce ar mai ramane in picioare dintre multiplele obiective USL? Dupa ce, asa cum s-a stabilit, Victor Ponta a devenit premier, si nu doar o singura data, beneficiind de sustinerea PNL, ar urma, tot asa cum s-a stabilit, ca la prezidentiale sa castige Crin Antonescu, sustinut de PSD. Nu are rost sa ne ascundem dupa degete. Desi, nu neaparat la nivel declarativ, PSD se pregateste pentru un candidat propriu.

In fine, ar mai fi ca obiectiv asumat de USL, si nu e putin lucru, relansarea Romaniei. Prin investitii masive. Prin crearea de noi locuri de munca. Evident, dupa ce USL ar fi reparat in totalitate nenorocirile lasate in urma de regimul Basescu. Pana in prezent, reparatiile nu au fost decat partiale. Desi notabile. In schimb, nici investitiile si nici locurile de munca nu s-au vazut si nu se vor vedea nici in 2014. Se vede asta in buget.

Regimul Basescu este inca partial in picioare. Si de vina nu sunt partenerii nostri euroatlantici. Pur si simplu a lipsit vointa si fermitatea politica a USL. Tocmai din acest motiv au si aparut si apoi au fost escaladate discutiile privind ruperea USL.

Pentru ca USL sa poata exista si functiona cu adevarat in acest an si poate si anul viitor, este obligatorie identificarea unor tinte importante, agreate de cetatenii tarii si asumate de partidele din coalitie, legate de independenta reala a Justitiei, dar si de eficientizarea ei. Pentru ca Justitia nu se reduce doar la cauzele penale atat de mult mediatizate. O politica asumata ar trebui sa fie cea legata de perspectiva si proiectele pe tremen lung in materie energetica. O politica pe termen lung in sanatate si in invatamant discutata si asumata de toate fortele politice. O politica pe termen lung privind intensa si buna utilizare a fondurilor europene puse la dispozitia Romaniei. Sunt numai cateva exemple care ne arata ca USL moare daca nu se reinventeaza si nu se poate reinventa decat asumandu-si angajamente mari.

Sursa: CorectNews

Atat comentariile, cat si ping-urile sunt inchise.

Un comentariu

ianuarie 14th, 2014 at 14:31
sorge spune:

SI DACA MOARE ?