Dincolo de popcorn   august 26th, 2014

SRSPremierul Victor Ponta a admis ca a facut o gluma proasta. Prin urmare, nu va mai mesteca popcorn pana la incheierea primului tur de scrutin. La acest capitol ne-am linistit. Nu stim insa ce va face in schimb. Va continua sa constate, pe buna dreptate de altfel, ca administratia de la Cotroceni impinge Romania intr-un punct critic? Cred ca da. Dar isi va pune cu aceeasi exigenta si problema guvernarii? Oare Guvernul nu a impins si el Romania intr-un punct critic? Pana la urma, cine raspunde pentru ca suntem incapabili sa crestem ca tara in mod real? Presedintia sau Guvernul? Sau ambele parti ale Executivului? Daca Victor Ponta, in locul lui Traian Basescu, spune ca ar demisiona pentru “situatia critica”, nu cumva tot el ar trebui sa ne spuna ca si premierul ar trebui sa demisioneze, tot ca urmarea a “situatiei critice”?

Modelul francez, asa cum a fost el cantat si descantat de Victor Ponta, a esuat. De fapt, a esuat un regim socialist. Si, rand pe rand, toate esueaza. Din simplul motiv ca un regim socialist se pricepe sa cheltuiasca ceea ce agonisesc regimurile de dreapta. Ori, in acest moment, nici in Europa, nici in Romania nu prea mai exista agoniseala. Prin urmare, singurele solutii care pot impinge aceste state mai departe pot fi rezumate prin cateva directii simple. Reducerea numarului si volumului taxelor si impozitelor, reducerea CAS si TVA, cresterea semnificativa a investitiilor private, dar si ale statului in sectoare care sa aduca locuri de munca si valoare adaugata, cresterea consumului, atragerea capitalului romanesc si strain, facilitati pentru toti cei capabili sa puna in miscare morisca economica. Este exact ceea ce nu a facut Guvernul Victor Ponta.

S-a speculat mult pe marginea ruperii USL. USL s-a rupt din multiple motive politice despre care s-a vorbit in contradictoriu, dar insistent. Mult mai putin cunoscute sunt ratiunile legate de administrarea economiei si a finantelor, care au marit exponential falia dintre PSD si PNL. Aceste motive nu sunt la fel de spectaculoase ca si cele politice. Dar consecintele sunt mult mai dureroase. In esenta, Romania nu poate fi repornita – se stia de la alegerile din 2012, iar liberalii au afirmat-o timp de mai bine de un deceniu – decat cu conditia asigurarii unei cresteri de minimum 5% pe an. In acest sens, evident, existau solutii. Dar solutiile nu apartineau taberei majoritare din Guvern, care era socialista. Si, asa cum s-a vazut, chiar si unii liberali au cochetat, mai mult decat era cazul, cu PSD. Intre o crestere de 5% si o recesiune tehnica este o prapastie. Este diferenta dintre un guvern bun si un guvern rau. Dar intre recesiune tehnica si recesiune reala nu este decat un pas. Diferenta dintre un guvern rau si un guvern catastrofal.

Asa se face ca intrebarea pe care, pe buna dreptate, si-o pune Victor Ponta, legata de motivele care ar fi trebuit sa-l determine pe Traian Basescu sa demisioneze de mult din functia de presedinte, i se aplica si lui ca prim-ministru. De acord, Traian Basescu a fost un presedinte rau. Dar si Victor Ponta este un prim-ministru rau. Cum ar putea el deveni un presedinte bun?

Mai sunt doar doua luni si cateva zile pana la alegeri. Peste o luna se intra in campania electorala oficiala. Desi campania electorala mascata face Victor Ponta – si nu numai el – de mult. Intrucat Ponta este premier si intentioneaza – eu continui sa cred ca nu – sa candideze si la functia prezidentiala, este obligatoriu ca, peste o luna si cateva zile, sa avem un nou prim-ministru. Interimar. Daca, de ceva vreme, Victor Ponta, din ce in ce mai mult, isi jertfeste timpul, talentul si energia pe altarul campaniei electorale ocupandu-se, in realitate, tot mai putin, tot mai superficial, tot mai neprofesionist de guvernarea tarii, cu atat mai mult ma gandesc ca ar fi o catastrofa ca si interimatul sa se transforme tot intr-un spectacol de teatru. Adica Victor Ponta sa incerce sa administreze statul cu dubla comanda. Sa fie si candidat prezidential pe fata si premier mascat in spatele unei gonflabile, pusa de forma in locul lui Palatul Victoria.

In acest sens, cred ca este de bun-simt ca numele premierului interimar sa fie facut public cat mai curand. Romanii au dreptul sa stie. Sa stie la ce se pot astepta in lunile care urmeaza pana la sfarsitul acestui an. Romanii au, de asemenea, dreptul sa stie ce se va intampla in eventualitatea improbabila in care Victor Ponta va candida si va si reusi sa depuna juramantul de presedinte. La Cotroceni. Nu la partid. Deci, nu numai cine va fi interimarul trebuie sa stim, ci si numele viitorului premier ales de actuala majoritate parlamentara. Este nu numai responsabilitatea lui Ponta sa ne ofere un nume, ci si a Partidului Socialist de la putere, precum si a tuturor partidelor care ii asigura majoritatea parlamentara necesara desemnarii noului prim-ministru.

Faptul ca ne este ascuns numele interimarului, faptul ca nu ni se spune cine ar urma sa fie, dupa alegeri, prim-ministrul Romaniei reprezinta nu numai o abatere grava de la regulile democratice care impun o transparenta cat mai mare a actinilor decidentilor politici. Este si un semnal ca Victor Ponta inca nu stie ce va face. Este un semnal de balbaiala. De nesiguranta. Care, in mod inevitabil, va avea efecte politice.

Sursa: CorectNews

Atat comentariile, cat si ping-urile sunt inchise.

Nu exista comentarii