Romania, extrema urgenta   octombrie 18th, 2015

srs_edit2-90x90Cineva trebuie sa sufere acut de orbul gainii pentru a nu observa faptul ca Romania incepe sa fie decuplata. Si din Uniunea Europeana si din NATO. Cu Deveselu cu tot. Ori, in aceste conditii, nu mi se pare un gest gratuit solicitarea facuta de Adrian Severin, zilele trecute, de a fi convocat, la Cotroceni, Consiliul Ministrilor de Externe. Si, impreuna, punand cap la cap experienta fiecaruia, trecand peste animozitati si diferente doctrinare, acesti specialisti in diplomatie sa analizeze, la rece, situatia si sa identifice o solutie in interesul natiunii romane. Adrian Severin nu a primit niciun raspuns. Din nicio directie. Nici macar de la ceilalti fosti ministrii de Externe. Nu este, insa, prea tarziu.

Germania a decis. Vom avea, in viitor, o Europa cu patru viteze. O Europa a principalelor cinci state, in cazul careia se preconizeaza chiar existenta unui Parlament si in care va exista si un soi de Minister comun al Finantelor; o a doua Europa din care vor face parte celelalte statele din zona euro si care va fi, inevitabil, subordonata nucleului central. O a treia Europa, a statelor Schengen. Si, in fine, va exista si o a patra Europa. A statelor non-Schengen. Noi aici ne vom afla. Si, de fapt, aici ne aflam.

Sa traducem acest proiect in termeni care ne sunt mai familiari. Exista in Europa o zona neagra, identificata, in primul si in primul rand, prin Federatia Rusa si tot ce ii seaman ca sistem de statalitate, ca sistem politic, ca sistem social si cultural. Exista o zona alba pe care am identificat-o pana acum  cu Uniunea Europeana. Si exista o zona gri. State cazute intre sine. Asta in timp de pace. Iar in timp de razboi, intre transee. Noi am crezut ca facem parte din zona alba. Nenumarate semne rau prevestitoare, ne arata ca ne-am inselat. Suntem tratati ca stat ca si cand facem parte din zona gri. Ceea ce inseamna ca acolo ne si aflam.

Suntem mandri de parteneriatul nostru cu Statele Unite. De apartenenta noastra la NATO. Din aceasta perspectiva, ca si in cazul Schengen am facut toate eforturile si am prezentat toate dovezile posibile ca ne meritam statutul. Si ne amagim cu ideea ca, in cazul unui atac militar al Federatiei Ruse, NATO se va pune in miscare, garantand securitatea statului roman. Imprejurari de ultima ora ne arata, insa, ca s-ar putea intampla si altfel. Oare nu au existat angajamente multiple legate de securitate in ceea ce priveste Ucraina? Oare nu a fost incurajata si determinata Ucraina sa opteze pentru un statut european si pentru Alianta Militara Euro – Atlantica, dupa care a fost ciopartita? Peninsula Crimeea a fost anexata de Federatia Rusa. Despre Donet si Luhansk nu se mai vorbeste nimic. Desi, aceste regiuni, teoretic cel putin, ar trebui sa apartina statului ucrainean. In pragul unei ierni care poate fi extrem de aspra, Ucraina este un stat, nu numai ravasit de un razboi civil, ci si expus unei grave crize financiare, economice si sociale. Va fi foarte usor ca Federatia Rusa sa intoarca cheita ucraineana. Pana una-alta, daca urmarim cu atentia retorica partenerilor nostri euroatlantici, vom observa ca Ucraina a disparut, cu desavarsire, dupa radar. Despre Ucraina nu mai vorbesc nici oficialii NATO, nici oficialii UE si nici oficialii de la Washington.

In criza generata de razboaiele din Irak si Siria, Romania ia si ea in piept valul migrator. In pofida normelor, tratatelor si principiilor care guverneaza Uniunea Europeana, iata, ni se impun si noua cote. Care, sub amenintarea chiar a unor sanctiuni, vor fi din ce in ce mai mari. Iar cuvantul Romaniei, chiar atunci cand este rostit, nu se face auzit. Asta inseamna ca facem parte din familia UE?

In Republica Moldova, o simpla miscare de prestidigitatie a transformat intr-un simplu norisor de fum intreg proiectul generos, istoric al integrarii statului-frate in Uniunea Europeana si, apoi, in NATO si, in final, al unirii cu Romania. A fost suficient ca Vladimir Putin sa stranute si intreaga arhitectura construita in acest sens, la Chisinau, si in relatiile Chisinaului cu partenerii euroatlantici s-a prabusit. In nici 24 de ore nu se mai vorbeste decat despre revenirea Republicii Moldova la nava-mama. Adica reintrarea ei in orbita Moscovei.

Americanii se cam retrag din Siria, lasand epicentrul Orientului Mijlociu pe mana Moscovei. Care a intervenit extrem de energic. La schimb, cred unii analisti, primeste si Putin ceva. Reintra in marele joc. I se cedeaza terenul Ucrainei. Si tot ce se poate si asa cum se vede, si al Republicii Moldova.

Daca se schimba arhitectura politica a lumii si daca se schimba si arhitectura ei militara, atunci ne putem intreba, pe buna dreptate, ce ar mai reprezenta Deveselu in acest context? O simpla instalatie care, la fel de bine cum a fost montata, poate fi si demontata, pentru a detensiona relatiile cu Moscova. Iar daca garantiile de securitate ale Romaniei se reduc la Deveselul si la iluzia ca, avand pe teritoriu national o componenta a razboiului anti-balistic, facem parte dintre jucatorii cat de cat insemnati ai liniei occidentale, ei bine, ne inselam amarnic.

Daca se va face sau nu vreo analiza serioasa la Cotroceni, cu sau fara prezenta ministrilor de Externe pe care i-a avut Romania, cu sau fara prezenta ministrilor Apararii, a prim-ministrilor si, de ce nu, a presedintilor, atunci cred ca, inevitabil, va trebui sa descoperim ce nu a functionat. Si nu au functionat multe. Iata un singur exemplu. A existat criza siriana. Pe parcursul unei lungi perioade de timp. Decidentii politici ai statului roman au fost, insa, luati prin surprindere atunci cand ne-a izbit valul migrator. Au fost sau nu avertizati si informati, in toti acesti ani ,decidentii politici de la Bucuresti de catre Serviciul De Informatii Externe? A existat si exista criza ucraineana. Care este valoarea informatiilor si expertizelor furnizate de SIE? S-a intamplat, zilele trecute, ceea ce s-a intamplat in Republica Moldova. Ce a stiut SIE? Cum au fost informatii conducatorii statului roman? Daca ne gandim fie si numai la ceea ce a facut sau nu a facut acest serviciu public, cred ca pisica ar putea fi rupta. Fie in toate cazurile, SIE si-a facut treaba si, in aceste conditii, intr-un stat democratic si european, cum ne pretindem a fi, conducerea ar trebui decapitata pentru ca nu a reactionat, fie Serviciul De Informati Externe nu si-a facut datoria si, in aceste conditii, sefi lui ar trebui sa raspunda. Intre cele doua posibile scenarii nu exista un numitor comun.

Din toate aceste considerente, carora li se mai pot adauga multe altele, cred si eu ca solicitarea domnului Adrian Severin ar trebui sa i se dea un raspuns pozitiv. Cat inca nu este prea tarziu.

SURSA: CorectNews.com

Atat comentariile, cat si ping-urile sunt inchise.

Nu exista comentarii