In 2016 vom avea “statul maxim”   decembrie 21st, 2015

srs_edit2-90x90In 2016, obiectivul major al Administratiei Prezidentiale este intarirea, la maximum, a statului. Iar statul va fi de tip prezidential. Atat cat mai poate ingadui Constitutia existenta. Si atat cat a ingaduit Parlamentul, aproband aproape in unanimitate Strategia de Securitate Extinsa. Atunci cand si daca Klaus Iohannis va beneficia de o majoritate solida in Parlament, va fi schimbata si Constitutia. Republica de facto prezidentiala va deveni o republica prezidentiala de iure. Iar cheia este implementarea conceptului de securitate extinsa.

Asadar, statul se intareste. Semnificativ. Sub ochii nostri. Pas cu pas. Dar neobisnuit de repede. Ii invit pe cei care au indoieli sau pe cei care doresc sa afle mai multe detalii sa consulte, asa cum am facut si eu, site-ul Institutiei Prezidentiale si, in special, documentul intitulat sugestiv “Departamentul Securitatii Nationale”. Acolo, vom putem descoperi toti cam ce ne asteapta in viitor.

O fraza retine atentia si este bine sa fie citita cu lupa. “Securitatea Nationala Extinsa este un concept integrator care, pe langa domeniile cuprinse, in mod traditional, in sfera securitatii nationale, include domenii noi: educatie, sanatate, economic, energetic, financiar, mediu, infrastructura critica, carora le sunt asociate mijloace de realizare specifice.” In ciuda limbajului cap de lemn, aceasta definitie, extrem de interesanta, este, de fapt, chintesenta unei uriase miscari pe table politica de sah a Romaniei. Securitatea extinsa nu mai cuprinde ca pana acum doar apararea, serviciile secrete, Ministerul de Interne si justitia, in sensul larg al termenului. Se adauga inca sapte domenii carora li se acorda aceeasi importanta. Cele enumerate in definitie. Ce inseamna asta?

Asta inseamna, nici mai mult, nici mai putin, ca, subordonat presedintelui, Departamentul Securitatii Nationale se reorganizeaza din temelii si isi extinde activitatea aproape in toate domeniile de competenta ale puterii executive. Este limpede ca pentru a functiona, Departamentul Securitatii statului va avea nevoie de un urias aparat, alcatuit, de aceasta data, chiar din specialisti de prima marime, din tehnocrati autentici, verificati insa la sange de serviciile secrete presupuse a-i fi loiale presedintelui.

Acest urias aparat care va implementa conceptul de Securitate Nationala Extinsa, subordonat, in totalitate, sefului statului, va dubla toate Ministerele de care dispune Guvernul. Nu numai ca le va sufla in ceafa, intocmind documentatii, scenarii, studii de impact, elaborand concepte de tip legislative si urmarind indeaproape cum le executa Guvernul, dar va fi in masura si sa conteste si sa anuleze unele masuri luate la nivelul Palatului Victoria.

Va fi o situatie cu totul si cu totul noua. Vom avea un Guvern la vedere, un Guvern politic – evident, dupa tranzitia asigurata de Ciolos – un Guvern care va raspunde politic in fata cetatenilor si vom mai avea un al doilea Guvern, desemnat de presedinte, care va raspunde doar in fata acestuia. Va fi o situatie ciudata sub aspect constitutional. Este clar ca cele doua guverne nu vor putea fi egale. Este clar, conform conceputului de Securitate Extinsa ca Guvernul de la Cotroceni va fi mai puternic, cel de la Palatul Victoria urmand a fi un simplu executant, mai mult un administrator decat un creator de politici publice si, de cate ori va fi necesar, acest Guvern politic va functiona ca sac de box, ca paratrasnet.

Daca ne uitam cu atentie doar la una dintre schemele prezentate pe site-ul Departamentului Securitatii Nationale, vom constata ca, sub aspect grafic, presedintele se afla in centru, dominand atat Executivul, cat si Parlamentul, iar puterea judecatoreasca figureaza doar in rand cu alte cateva Ministere de forta. Arhitectura statului, asadar, se schimba. Intr-un mod radical.

Ceea ce ne indreapta in 2016 catre iesirea statului din starea de struto-camila. Pana acum nu stim ce am fost. Dar stim ce nu am fost. Nu am fost nici republica parlamentara si nici republica prezidentiala. Cand liberalii au incercat, in urma cu doi ani, sa transforme statul intr-o republica parlamentara, PSD s-a opus. Acum, Klaus Iohannis ne propune cea de-a doua solutie. Republica prezidentiala. Daca PSD nu se va opune, ramanand consecvent cu pozitia sa initiala, iar PNL il sustine pe presedinte atunci, in jurul acestui proiect poate fi realizata o majoritate suficient de puternica incat sa poate fi schimbata Constitutia.

Ramane de vazut daca acest proiect, dus pana la schimbarea Constitutiei, va putea fi realizat intr-un an extrem de greu, anul electoral 2016. Dar sunt sanse mari pentru 2017. Desigur, in functie de rezultatul alegerilor. Pana atunci insa, Departamentul Securitatii Nationale isi va implementa in mare masura proiectul. “Statul slab” se transforma, iata, in “statul maxim”.

SURSA: CorectNews.com

Atat comentariile, cat si ping-urile sunt inchise.

Nu exista comentarii