L-am atacat pe presedinte?   decembrie 22nd, 2015

srs_edit2-90x90Unul dintre site-urile care a preluat analiza postata de mine ieri face o afirmatie care ma pune pe ganduri. Si anume ca l-as fi atacat pe presedintele Klaus Iohannis. Total fals. Dar oare de ce autorul sapoului a crezut acest lucru? Sa fie vorba de rea-vointa?

Nicidecum. Sunt convins ca aceasta interpretare eronata a fost facuta cu buna-credinta. Respectivul sau respectiva chiar a crezut ca eu am intentia de a-l ataca pe Klaus Iohannis, atunci cand m-am referit la Securitatea Extinsa si la proiectul transformarii Romaniei intr-o democratie prezidentiala. Eu nu cred insa ca o asemenea schimbare de paradigma este neaparat rea. Si nici macar nu cred ca este un rau necesar.

Este timpul sa dezvalui, daca cumva nu am facut-o pana acum, ca ma numar printre cei care au initiat, inca inainte de campania electorala prezidentiala, acest proiect al Securitatii Extinse. Nu am facut-o in ideea restrangerii drepturilor cetatenesti si incredintarii unor puteri sporite serviciilor secrete. Nicidecum. Dar atunci, ce am avut eu, impreuna cu restul echipei, in vedere?

Noi am observat si Klaus Iohannis a fost de acord cu acest lucru ca unul dintre motivele pentru care Romania functioneaza alandala este pacatul originar. Parintii actualei Constitutii au fost incapabili sa se hotarasca ce fel de republica urmeaza sa fie Romania. Una prezidentiala? Sau una parlamentara? Si din aceasta nehotarare si din dorinta de a copia rapid articole din Constitutia Frantei, si, mai ales, din aprehensiunea acestor parinti ai Constitutiei fata de monarhie, a iesit o struto-camila. Adica o republica semi-prezidentiala. Care nu a functionat bine. Din simplul motiv ca, fiind si presedintele parte a Executivului, s-au iscat nenumarate conflicte intre Palate.

Crin Antonescu, care a condus Comisia parlamentara speciala pentru modificarea Constitutiei, a fost invins atunci cand a incercat, si noi l-am sprijinit in acest sens, sa restranga prerogativele presedintelui, transformand astfel Romania intr-o republica parlamentara. Pregatindu-si in mod viclean terenul, Victor Ponta a refuzat o noua Constitutie, acceptand doar modificarea celei existente si a refuzat, in mod ostentativ, proiectul republicii parlamentare.

Si, in aceste conditii, nu mai ramanea deschis decat un singur front. Cel al republicii prezidentiale. O republica prezidentiala, in principiu, nu este mai rea decat o republica parlamentara. Dar este, cu certitudine, mai buna decat una semi-prezidentiala.

Pentru a pregati terenul in aceasta directie si tinand cont si de conjunctura externa care se contura inca de atunci, de amenintarile la adresa suveranitatii Romaniei, am construit, in prima sa forma, conceptul de securitate extinsa. Acest concept a fost ulterior completat, dupa opinia mea, in bune conditii, de cei care au lucrat la materialele prezentate spre aprobare Parlamentului Romaniei, precum si la cele postate pe site-un Institutiei Prezidentiale.

Dar ce sa vezi! Implementarea conceptului de securitate extinsa, dupa un model inspirat din cel al administratiei americane, implica, vrem, nu vrem, pentru o perioada de tranzitie, crearea unui fel de Guvern paralel. Coordonat, in mod direct, de presedinte. Si alcatuit exclusiv din specialisti. Nu din oameni politici. Acest Guvern nu raspunde politic in fata cetatenilor. Si, ca atare, in mod direct, el nu gestioneaza Romania. Dar o poate face indirect, oferind o inalta expertiza. Cum se si intampla chiar astazi. Cand prim-ministrul se intalneste cu Mugur Isarescu care conduce Consiliul Fiscal, prima structura din cele zece structuri pe care le va avea la dispozitie Klaus Iohannis. Si impreuna cu premierul, presedintele Consiliului Fiscal, Mugur Isarescu stabilesc, pe termen mediu si lung, cateva obiective pe care partidele politice ar putea sa si le asume.

In principiu, implementarea conceptului de securitate extinsa, tranzitia catre o republica prezidentiala si, apoi, consacrarea acestui concept printr-o noua lege fundamentala, nu este un lucru rau. Dimpotriva. Totul depinde, insa, cum se va face. Se va face pentru oameni sau impotriva oamenilor. Adica, pentru “sistem”.

Sunt partizanul si al acestei formule de republica prezidentiala. Cum am fost si sunt si partizanul republicii parlamentare. Contestatar hotarat al republicii semi-prezidentiale. Pentru ca am vazut cat rau le-a facut romanilor. Prin urmare, nici prin cap nu mi-a trecut si nici prin cap nu-mi trece ca pe aceasta tema sa-l atac sau macar sa-l critic pe presedintele Klaus Iohannis.

SURSA: CorectNews.com

Atat comentariile, cat si ping-urile sunt inchise.

Nu exista comentarii