Resetarea serviciilor secrete   aprilie 17th, 2016

srs_edit2-90x90In fine. Administratia Prezidentiala se urneste. Serviciile secrete vor fi reformate. Din temelii. Sau, cel putin, asa isi imagineaza initiatorii marii resetari. De ce este necesar acest lucru? Si cum anume se va proceda?

S-a afirmat, intr-o cadenta obsesiva, faptul ca serviciile noastre secrete sunt ultra-performante. Si ca ele sunt garantia democratiei de la Bucuresti. Aceste enunturi sunt discutabile. Este real faptul ca Romania nu a fost supusa unor atacuri teroriste. Dar este de vazut in ce masura, pur si simplu, nu au existat asemenea initiative si daca ele ar fi existat, ramane, totusi, o enigma modul in care serviciile secrete ar fi reusit sa descopere, din fasa, asemenea operatii si sa le anihileze. In eventualitatea in care am fi trecut prin asemenea scenarii, nu ma indoiesc ca institutiile de forta si-ar fi facut, din plin, publicitate. Cum s-a intamplat in cazul “teroristului” in slapi, care alerga ca nebunul cu o butelie dupa el. In rest, tot ce stim este ca au fost expulzati, de-a lungul anilor, cativa tineri banuiti de legaturi cu organizatii teroriste. Dar niciodata dovediti. Caci daca ar fi fost dovediti, ar fi fost judecati si condamnati. Si nu doar expulzati.

Mai stim despre serviciile secrete si, in primul rand, despre SRI, ca este supra-bugetat la un nivel care, raportat la PIB, ne plaseaza pe unul dintre primele locuri in lume. La fel in ceea ce priveste personalul. Si echipamentele tehnice de care dispune.

Daca asa stau lucrurile, de ce, totusi, serviciile noastre secrete, mai ales SRI si SIE, sunt laudate de partenerii euroatlantici? Este un simplu act de complezenta? Ma indoiesc. Presupun ca exista motive intemeiate, iar ele rezida in disponibilitatea SRI si SIE de a pune cvazi-totalitatea informatiilor obtinute la dispozitia serviciilor partenere. Ceea ce nu se intampla in conditii similare si in sens invers. Atata timp cat muncim, in primul rand, pentru altii si pe propria noastra cheltuiala, este firesc sa fim apreciati pentru asta. Nu este deloc exclus ca in plan extern sa fi inregistrat, cu adevarat, performante, in masura in care antenele extrem de performante ale fostei Securitati, intinse in lumea araba, au putut fi perpetuate prin noi valuri de agenti plasati la post in ultimii 26 de ani. Ceea ce nu putea fi decat de ajutor pentru serviciile secrete partenere.

Ceea ce a starnit, in ultimii 26 de ani, dispute aprinse si pe buna dreptate este amploarea, fara precedent, mai semnificativa chiar decat pe vremea Securitatii comuniste, a spionajului intern. A supravegherii propriilor cetateni. Acestora li se dedica un urias efort, nemaiintalnit in alte state, si demn de o cauza mai buna. Asa se explica de ce SRI, care se ocupa, in special, de spionajul intern, are un buget de sase ori mai mare decat SIE, care se ocupa, in special, de spionajul extern. Un raport inversat fata de situatia din Franta sau din Germania.

Toate aceste detalii schitate mai sus ne conduc la trei concluzii importante. Prima este ca serviciile secrete trebuie sa fie reformate si aduse la dimensiuni rezonabile. A doua concluzie este ca o asemenea resetare nu trebuie, sub nicio forma, sa afecteze eficacitatea acestora, ci, dimpotriva, este necesara o upgradare semnificativa. Si trei: trebuie sa se renunte la supravegherea excesiva, de catre servicii, a cetatenilor romani. Procesul este in curs, declansat fiind chiar de decizia istorica a Curtii Constitutionale a Romaniei.

In ceea ce priveste raspunsul la cea de a doua intrebare, cum anume ar trebui restructurate serviciile, avem o singura certitudine si mai multe ipoteze de lucru. Certitudinea este ca, in functie de modul in care va fi organizata, pe viitor, aceasta activitate, va trebui elaborat, dezbatut si promulgat un pachet legislativ adecvat. Legi moderne ale sigurantei nationale. Spiritul acestei noi legislatii ar trebui sa fie dominat de un principiu. Si anume, de plasarea in centrul acestei activitati a ideii de protectie a cetateanului. Aceste servicii sunt create si functioneaza pentru a-l proteja pe roman si pentru a garanta, cu adevarat, ca drepturile sale sunt protejate intr-o societate care functioneaza democratic.

Iar incertitudinile se leaga de viziunea celor care vor opera restructurarea intregului sistem de siguranta nationala. Vor ramane tot atat de multe servicii? Sau vor fi doar doua, SRI si SIE? Sau vor ramane trei, incluzand aici si serviciul secret al Armatei? Cum vor fi ele conduse si, mai ales, cum vor fi ele supravegheate? Cum va fi garantat faptul ca supravegherea acestora nu va fi si in continuare operata cu oameni aflati sub dubla comanda? Cat ar trebui sa ramana secret si cat ar trebui sa devina nesecret din activitatea serviciilor secrete? Pentru marele public. Sau pentru comisia sau comisiile parlamentare de control. Ce valori vom fi in stare sa asimilam din statele democratice, care dispun si ele de asemenea servicii, dar fara a se pune atat de acut problema pericolului pe care ele le-ar reprezenta pentru proprii cetateni?

SURSA: CorectNews.com

Atat comentariile, cat si ping-urile sunt inchise.

Nu exista comentarii