Dacian Ciolos, la detectorul de minciuni   septembrie 18th, 2016

srs_edit2-90x90Pe buna dreptate, premierul Dacian Ciolos ar rebui sa fie spus testului cu detectorul de minciuni. Si asta, chiar daca, in Romania, acest test nu este recunoscut drept foarte concludent si nici drept proba in instanta. Confruntat cu detectorul de minciuni, poate ca Dacian Ciolos ar recunoaste cateva lucruri grave care i se imputa.

Intre aceste lucruri grave, unul imi retine atentia in mod special. Venit, ca tehnocrat, in fruntea unui guvern asa-zis de tehnocrati pe fondul unei crize politice, Dacian Ciolos a primit un contract de un an. Asa s-a spus. A afirmat-o raspicat si a reafirmat-o de cateva ori presedintele Klaus Iohannis. Cel care a cautat in carul cu fan si l-a descoperit pe Ciolos ca premier. Deci, un guvern de avarie. Deci, un guvern de tranzitie pana la alegeri. Nici Dacian Ciolos nu a spus vreodata altceva. Si atunci cum se explica, Doamne, faptul ca, dupa ce si-a suflecat manecile si si-a creat o echipa de nepriceputi, el, Dacian Ciolos, a inceput sa ia masuri cu bataie lunga? Care transcend, in mod clar, limitele juridice si de timp ale unui guvern de tranzitie. Aceasta contradictie in termeni ascunde, undeva, o minciuna. Stie Dacian Ciolos mai multe decat stim noi, in sensul carierei sale guvernamentale? Are el o intelegere secreta cu presedintele Klaus Iohannis, in sensul de ramane nu un an, ci cinci ani la Palatul Victoria? Si asta, indiferent daca viitorul guvern ar fi unul politic sau tot politic, dar de uniune nationala? Aceasta dilema nu ar putea fi solutionata de cei care inca mai cred in onestitatea lui Dacian Ciolos decat la detectorul de minciuni.

Un guvern de avarie, de tranzitie, tehnocrat nu are absolut niciun motiv sa abuzeze de ordonantele de urgenta. Dar niciun alt guvern in istoria Romaniei nu a edictat atat de multe ordonante de urgenta intr-un singur an ca Guvernul Dacian Ciolos. Ordonantele de urgenta, se stie, reprezinta o solutie legislativa exceptionala, impusa, asa cum le arata si numele, de situatii cu totul si cu totul deosebite, in care guvernul trebuie sa intervina de indata, fara a-si mai putea permite sa iroseasca, sub aspect legislativ, timpul necesar dezbaterii parlamentare. Tocmai de aceea ordonantele de urgenta, conform Constitutiei, nici nu pot fi utilizate atunci cand ele ar viola legi organice ori reglementari privind drepturile si libertatile fundamentale ale omului. Ei bine, Dacian Ciolos a facut-o si pe asta. Si inca in repetate randuri.

Dispretul fata de Parlament a atins, sub guvernarea Ciolos, cote de neimaginat intr-o democratie. Cetatenii Romaniei, milioane si milioane de cetateni, se prezinta la urme, voteaza pentru senatori si deputati, iar apoi, ca rezultat al votului lor, se formeaza grupuri si majoritati parlamentare. Rostul Parlamentului e ca, prin dezbateri amanuntite, prin permanenta confruntare dintre majoritate si minoritate, sa fie elaborate acte normative care sa intruneasca consensul celor mai multi dintre cetateni. Pentru ca – nu-i asa? – intr-o democratie, legile, pentru a fi respectate, trebuie sa fie intelese si sustinute de oameni. Tocmai de aceea dezbaterile parlamentare sunt publice. Dezbaterile din guvern, care de altfel nici nu prea au loc, nu sunt publice. O ordonanta de urgenta, din punctul de vedere al cetateanului, se face pe sest. Guvernul o plesneste, o plaseaza in Monitorul Oficial, pe care inca nu il poate citi niciun cetatean care  nu plateste pentru asta – desi, in Constitutie, scrie ca legile trebuie cunoscute de toata lumea -, iar apoi legea devine aplicabila. Isi produce efectele imediat. Si ramane asa pana cand Parlamentul fie o confirma, fie o infirma. Masina de facut ordonante de urgenta a guvernului lucreaza non-stop si, intrucat acolo nu are loc nicio dezbatere, ritmul in care sunt scoase ordonantele de urgenta intrece cu mult ritmul in care Parlamentul le poate aproba si respinge.

Una peste alta, ordonantele de urgenta anuleaza practic activitatea si rostul Parlamentului. De aceea, in nicio democratie nu sunt admise ordonante de urgenta decat in situatii cu totul si cu totul exceptionale. La noi, e altfel. Mai ales guvernele de sub cele doua mandate, de doua ori intrerupte, ale lui Traian Basescu au escaladat acest procedeu, al ordonantelor de urgenta. Ele au continuat, e adevarat, mai putine la numar, si sub Guvernul Ponta, iar acum, din nou, sub Guvernul de tranzitei Ciolos, asistem la o intensificare a acestei proceduri, intensificare care este chiar fara precedent.

La detectorul de minciuni, la acest capitol al ordonantelor de urgenta, premierul Dacian Ciolos ar putea fi pus sa recunoasca daca are sau nu are un minim respect fata de statul de drept si fata de democratie. Daca el reprezinta, la Palatul Victoria, interesele reale ale romanilor sau este doar expresia unui dictat al unor forte politice exterioare acestui stat.

Maine, Ziarul Bursa ii pregateste premierului Dacian Ciolos o surpriza. La care mi-am adus si eu o modesta contributie. Mai multi jurnalisti incercam sa raspundem unor intrebari la care ar fi trebuit, de multa vreme, sa raspunda Dacian Ciolos. Voi reveni maine cu detalii.

Sursa: CorectNews

Atat comentariile, cat si ping-urile sunt inchise.

Nu exista comentarii