Omerta in Parlamentul Romaniei   ianuarie 16th, 2017

srs_edit2-90x90Se spune ca exista niste anchete sensibile si spectaculoase in curs. Legate de cazul Coldea. Una, in interiorul Serviciului Roman de Informatii, initiata de Diviziunea de protectie interna. Alta urmeaza sa fie declansata, in Parlament, de catre Comisia de supraveghere a activitatii SRI. In fine, se anunta si crearea unei Comisii parlamentare speciale de ancheta, cu un spectru mai larg, generalul Florian Coldea urmand, si aici, sa devina una dintre tinte. Nimeni nu isi face iluzii in ceea ce priveste aflarea adevarului din interirorul SRI. Insa la intrebarea care este principalul pericol ca, in Parlament, adevarul sa fie camuflat, raspunsul consta intr-un singur cuvant. Omerta.

Serviciul Roman de Informatii, fiind o institutie cu caracter secret, nu va da aproape nimic din casa. Nici nu are acest interes. Indiferent ce fapte reprobabile, antidemocratice, abuzive sau ilegale a savarsit generalul cu patru stele Florian Coldea, acesta este personajul care, totusi, in ultimii zece ani, a condus efectiv institutia. A taiat si a spanzurat. Si a promovat. Si-a construit o vasta echipa. Atat la nivel national, cat si in teritoriu. Intr-o mare masura, coloana vertebrala a Serviciului Roman de Informatii are un ADN Coldea. Nu ar fi deloc de mirare sa se afle, si intr-o buna zi se va afla, ca ceea ce a facut Coldea in Capitala si la nivel national, au facut si colaboratorii sai la nivel local.

Daca s-a ajuns atat de departe, incat sa i se ceara voie sau sprijin sefului serviciului secret pentru promovarea “democratica” a unui om in functia de presedinte al celui mai mare partid din tara, este limpede ca si pentru alesii locali au dat verde alti Coldea mai mici, care actioneaza la nivelul judetelor. Daca asta se intampla in ceea ce priveste politica interna a unui partid, probabil ca se intampla si in raport cu alte partide politice. De ce sa nu mergem mai departe. Poate ca binomul a intervenit si atunci cand au fost desemnati candidati de consilieri sau de primari de catre  partidele politice. A intervenit intr-un sens sau altul. Si-a impins favoritii in fata si i-a “curatat” pe nonfavoriti.

Cum ne-am putea imagina ca o ancheta interna SRI ar merge atat de departe, incat sa releve toata aceasta dementa realitate. Si rolul jucat nu doar Florian Coldea, ci si de nenumarate clone ale domniei sale. In definitiv, pentru a ajunge la asemenea revelatii, nici macar nu este nevoie de o ancheta interna.

Admitand ca totusi s-ar face si nu ar fi doar o pantomima, isi poate cineva imagina ca vreodata SRI va da publicitatii asemenea constatari? Daca ar face-o, pentru mult timp de aici inainte, imaginea institutiei ar fi literalmente aruncata in aer. Si ar avea mult de pierdut si acei ofiteri care si-au facut constiincios datoria, fara a interveni in viata politica.

La fel stau lucrurile si in ceea ce priveste presa, care a fost al doilea front deschis in campul tactic care, de fapt, inseamna politia politica a SRI. Daca, la nivel national, SRI si-a propus drept obiectiv acapararea, in intregime sau in parte, a unor teviziuni, ziare, agentii de presa si site-uri, nu este oare limpede ca la fel s-au petrecut lucrurile si la nivel local? Daca, la nivel national, au fost infiltrate redactiile cu ofiteri acoperiti, nu acelasi lucru se intampla si la nivel local? Iar bratul inarmat al SRI, Directia Nationala Anticoruptie, a actionat nu numai la nivel central, fabricandu-le dosare unor patroni de presa mai greu de imblanzit, ci si la nivel local. Cum ar putea oare o ancheta interna SRI sa mearga atat de departe, incat sa recunoasca asemenea lucruri?

Daca societatile acoperite si ONG-urile acoperite ale SRI si-au facut de cap, viciind profund concurenta in plan economic si societatea civila, asta s-a intamplat oare numai in Capitala sau si la nivel local aceleasi fenomene au fost, la randul lor, clonate? Cum ar putea SRI, la capatul unei anchete interne, sa recunoasca ca a lasat in urma sa, in numele interesului national, doar pamant parjolit si fantani otravite?

Invocand secretul de stat, SRI nu ne va comunica nimic. Nici macar in situatia in care s-ar face vreo ancheta.

Mai departe. In noua Comisie parlamentara de supravegere a activitatii SRI, omerta va functiona la fel. Pentru ca, aici, vor fi invocate acte normative aiuristice care, de-a lungul timpului, au pus din ce in ce mai multe lucruri sub semnul secretului de stat. Invocand secretul de stat, cei audiati vor refuza pur si simplu sa ofere informatii concludente comisiei parlamentare. Asta in masura in care membrii comisiei nu vor sufla in iaurt si vor fi, in mod miraculos, interesati sa afle ce si cum.

Teoretic, singura nadejde e in Comisia speciala de ancheta initiata de majoritatea parlamentara. Acolo, spectrul investigatiei fiind mai larg, vor exista suficiente persoane bine informate din afara sistemului care vor vorbi. Daca vor fi corect intrebate. Si, in final, acolo, in aceasta comisie, tabloul va putea fi relativ complet, chiar daca oamenii serviciilor vor incerca sa lase cat mai multe pete albe.

Vom afla cate ceva daca si numai daca legea omertei nu va actiona, in acest an, in Parlament, asa cum a actionat in anii anteriori.

Sursa: CorectNews

Atat comentariile, cat si ping-urile sunt inchise.

Nu exista comentarii