Atenție la jocul sondajelor   Octombrie 14th, 2018

srs_edit2-90x90Apar cercetări de piață. Sau pretinse cercetări de piață. Sau analize sociologice. Din ce în ce mai multe. Și suspect de contradictorii. Acest lucru se vede cu ochiul liber. Unii specialiști trag într-o direcție, alții în direcția diametral opusă. După cum bate vântul politic. Sau electoral. Să încercăm să fim atenți. Și să nu ne lăsăm păcăliți.

Rostul acestei analize nu e de a anatemiza unele institute de cercetări de piață sau de a le ridica altora mingea la fileu. Nu voi arăta cu degetul către o serie de analiști cunoscuți. Un asemenea demers nu ne-ar ajuta sub nicio formă. Prefer să analizez la rece un fenomen. De ce trag în direcții diferite sociologii? Și, până la urmă, care sunt acele direcții?

Cine vrea să vulnerabilizeze frontul PSD are la dispoziție două soluții de tip parasociologic. Prima este de a ridica per ansamblu scorurile celor două partide, dar în așa fel încât ALDE să obțină un avantaj în interiorul coaliției, iar PSD un dezavantaj. În timp, asemenea rezultate prezentate drept reale pot accentua concurența dintre cele două partide și pot eroda unitatea majorității. A doua metodă, la fel de eficace, vizează persoanele. Liderii politici. Dacă Tăriceanu crește mai mult în sondaje în raport cu situația reală, în timp ce prezumtivul candidat PSD, pentru moment Liviu Dragnea este depunctat în mod sistematic, rezultatul posibil și previzibil este apariția unor asperități dintre cei doi lideri, generate de concurență.

În mod simetric, procedează alte institute, operând asupra frontului anti-PSD. Creșterea artificială a unui partid cum e Pro România sau a unui partid încă inexistent, cum este cel condus de Dacian Cioloș, generează nervozitate în rândul liberalilor și o autoîncredere disproporționat de mare la nivelul partidelor mai mici din așa numitul front anti-PSD. Tot simetric stau lucrurile și în ceea ce îi privește pe lideri. Cine îl umflă în mod incorect pe Dacian Cioloș o face cu un dublu scop. De a-l determina pe acesta să candideze și, făcând apel la electoratul de dreapta, în final smulge din voturile lui Klaus Iohannis și, în al doilea rând, de a provoca frisoane și eventual cutremure în interiorul PNL.

Pe măsură ce ne apropiem de prima rundă a alegerilor, europarlamentarele din primăvara anului viitor, asemenea fenomene se vor accentua. Vom vedea tot mai multe sondaje și tot mai multe analize sociologice pretins corecte și prin care se lansează previziuni într-o direcție sau în celaltă. Evident că asemenea manipulări au efect nu numai asupra liderior politici și partidelor, nu numai asupra electoratelor acestora, ci și asupra unui mare număr de cetățeni care încă sunt indeciși. Asemenea tipuri de sondaje pe unii îi îndeamnă să se ducă la vot și să se pronunțe, pe alții, dimpotrivă, îi descurajează.

În final, atrag în mod insistent atenția asupra unei realități pe care am putut-o evalua de-a lungul întregii cariere de jurnalist. Singurele cercetări de piață care nu manipulează, care se apropie de scoruri reale sunt cele care se fac cu o săptămână-două înaintea alegerilor. Pentru că atunci niciun institut de cercetare de piață – mă refer la cele mari, nu la cele care apar și dispar ca ciupercile – nu-și va permite să manipuleze grosolan. În rest, sunt mai utile propriile estimări pe care și le fac cetățenii, observând rezultatele sau non-rezultatele partidelor politice și performanțele sau contraperformanțele liderilor politici.

Sursa: CorectNews

Atat comentariile, cat si ping-urile sunt inchise.

Nu exista comentarii