Razvan Pirjol: Un manager trebuie si sa stie sa spele vasele   decembrie 17th, 2010

de Eveline Pauna, Q-magazine

Este directorul executiv al uneia dintre cele mai importante institutii de scolarizare in domeniul turismului din Romania. Insa inceputul sau in domeniul acesta a fost… o intamplare. „Neintamplatoare”, ar concluziona acum cel al carui nume se confunda cu imaginea THR Group.

„Il n’y a pas de sous-metiers”

In 1990 pleca in Elvetia cu intentia de a obtine o bursa in medicina, la Geneva. „In fata dificultatilor de a obtine bursa in medicina la Geneva, a trebuit sa ma reorientez. Intalnirea cu un fost decan al unei prestigioase institutii – Glion Institute – a schimbat radical cursul vietii mele. Ideea de bursa era doar in mintea mea, deoarece institutia spre care ma reprofilasem, 100% privata, nu acorda decat reduceri de ordinul 10-15%, dintr-o suma de aproximativ 100.000 de franci elvetieni pentru licenta. Mi s-a propus atunci sa lucrez un an de zile de proba, inainte de a putea participa la cursuri. Asa a inceput totul”. Despre munca de jos, Pirjol isi aminteste ca „Il n’y a pas de sous-metiers. Aveam 20 de ani, descopeream lumea, ma regaseam cu cateva sute de tineri din toata lumea, as fi facut orice. In primul an am fost asistentul directorului, fiind responsabil de internat. Urmatorii ani m-au dus prin departementele F&B (Food and Beverage – alimentatie publica), Consulting, Marketing. In 1998 am fost ales Secretarul General al Asociatiei fostilor Studenti (Alumni Association), asociatie extrem de puternica si bine reprezentata pe piata hoteliera mondiala. Am detinut aceasta functie pana in 2006, fiind reales de trei ori… Odata cu plecarea de la Glion (unde am lucrat 14 ani), am considerat ca este momentul sa predau stafeta”. Daca ramanea in Romania, ca medic… diferenta de zerouri dintre potentialul salariu de medic si cel pe care il regaseste acum pe card, la sfarsit de luna ar fi fost probabil in dezavantaj.  A activat apoi in cadrul Lantului Movenpick si si-a facut propria afacere, un hotel in Italia. Incepand cu luna octombrie 2007 a acceptat pozitia de CEO al THR Consulting Group, in Bucuresti. Abordand problema strict din unghiul financiar, Razvan Pirjol spune ca „motivatiile nu au fost primordial cele financiare, ci efectiv oportunitatea de a crea ceva, iar experienta in Romania iti ascute mintea”. A revenit in Romania in urma cu trei ani. Se spune ca secretul succesului este sa reusesti sa adaptezi tarii tale conceptele pe care le inveti in strainatate. Intre Elvetia si Romania sunt mari diferente – de la aspectele economice pana la cele sociale, culturale… Cu ce asteptari pornea Razvan Pirjol pe acest drum nou in business? „Am revenit acum trei ani, cu idea de a ramane doi… Am incercat sa aplic «aplicabilul». Foarte des, modele externe se pierd in contextul nostru local. Elvetia are intr-adevar un Work Ethos foarte dezvoltat, uneori impins la extremis. Constiinta la lucru, spiritul civic sunt caracteristici care deriva si dintr-un sistem de educatie, de formare. Cum va explicati ca romanii acolo reusesc si uneori elvetienii aici se pierd? Din cauza sistemului, care te incadreaza si te pune pe fagas, sau nu. Eu am convingerea ca in aceste meserii de serviciu exista un rol educativ in ambele sensuri, intre prestatorii de servicii si client”. Razvan Pirjol sustine ca in sectorul sau de activitate primeste lunar cereri pentru oameni calificati. „Restaurante, cluburi, hoteluri inca se mai deschid, turn-over-ul in cele deja existente este o stare de fapt. Oameni buni vor fi intotdeauna cautati si apreciati”. Care este diferenta dintre un bell boy al unui hotel de peste granite si unul de la un hotel din Romania? E strict la nivelul monedei in care se platesc tips-urile?

„Mi-era jena sa iau tips”

„Depinde de hotel si mai ales de bellboy. Cu ani in urma, cand incepusem sa lucrez la Movenpick, mi-era la fel de jena sa car valize cat mi-era si sa iau tips. Cunosc insa cateva hoteluri la Bucuresti, cu baieti tineri care au zambetul pe fata si care isi primesc rasplata cu siguranta de sine. Nu uitati ca Bucurestiul este un oras scump la servicii si romanii sunt obisnuiti sa lase tips, uneori chiar prea mult. Ar trebui sa invatam cand lasam si cand nu un tips, pentru ca acest lucru nu trebuie sa fie un automatism, ci sa reflecte bine calitatea serviciului prestat. La Ritz Carlton in San Francisco, in momentul cand am ajuns la receptie, am fost foarte mirat sa aud la cativa pasi distanta «Welcome Mr. Pirjol». Nu am reusit sa descopar cum au stiut si am intrebat. Era extrem de simplu: bellboy-ul avea casca si microfon si transmitea de la intrarea in hotel numele de pe valiza. Tot el mi-a dat in camera primele informatii despre facilitatile camerei si serviciile hotelului, pronuntandu-mi de mai multe ori numele. Si si-a primit recompensa. Nu uitati ca fiecare dintre noi, in momentul in care calcam pragul unui hotel sau restaurant, are asteptari pe care nu le are in alte imprejurari. Ne place sa fim recunoscuti, cocolositi, sa ni se acorde o atentie deosebita. In hotelarie si turism suntem vanzatori de senzatii, de vise”. Razvan Pirjol ii pregateste pe cursantii sai atat pentru piata locala cat si internationala, „practic pentru toate categoriile si nivelurile de pretentii. Concepem acum, de exemplu, cursuri pe tip de prestator de servicii: vase de croaziera, hotel de 2, 3, 4 si 5 stele, restaurant in functie de tipologie si nivel de servire. Punem accent si pe limbile straine, mai ales pe engleza, franceza, germana, si spaniola”.

Politetea personalului hotelier din Romania este „superba, dar lipseste cu desavarsire adeseori”, ar spune romanii patiti prin hotelurile de la noi. Razvan Pirjol spune ca aici intervine o problema de management. „Managementul general si Middle Management-ul trebuie sa insiste in permanenta asupra zambetului, salutului, contactului vizual cu clientii. Astfel toate acestea vor deveni automatisme. In rest, despre romanii din domeniu, suntem deseori tributari serviciului «à la tête du client», de tip servilism. Daca clientul este o persoana publica, cunoscuta, deseori remarc o atentie sporita si o oarecare «agitatie», fata de situatia in care clientul este un ilustru necunoscut”. „We are ladies and gentlemen, serving ladies and gentlemen” sau „le client est roi” sunt doar cateva dintre principiile pe care le sustine Pirjol, alaturi de „Hospitality Management is a Life Style” si „If you think Education is expensive, try Ignorance”.

„Nu putem face educatie cu bani putini”

Pirjol considera ca „un general manager din domeniul HORECA trebuie sa stie si sa spele vasele, si sa faca patul, si sa inteleaga ce se intampla intr-un restaurant sau o bucatarie. Numai asa isi va atrage stima angajatilor sai, numai asa va fi urmat. Totusi, prea putini manageri de hotel acorda importanta necesara si operationalului din F&B si RD. In primul rand, inca nu avem o legislatie care sa permita crearea unui curs la nivel de Bachelors Degree cu specializare Hotelarie, pe modelul scolilor hoteliere elvetiene si nu numai. Intr-un program de 3,5 sau 4 ani, parte integranta din programul de invatamant este un an de practica, unde cel putin un semestru este in operational (bucatari, sala, Rooms Division, House-keeping). Or, la noi sunt obligatorii doar cateva saptamani, care mai mult incurca un angajator. In aceasta luna deschidem primul program postuniversitar de management al afacerilor din turism, din Romania, in colaborare cu ASE, catedra de turism. Personal cred si tin foarte mult la competentele dobandite prin experienta practica si de aceea am creat acest curs deschis oricarui absolvent de facultate, din orice sector de activitate, care doreste sa intre in industria hoteliera si turistica”. Pirjol opineaza ca industriei HORECA in Romania ii lipseste „un sprijin al autoritatilor, al industriei, mentalitate si viziune. Cand le va capata? In Finlanda exista o universitate finantata din taxele pe alcool, la Macao o alta, finantata din taxele pe jocuri. Faimoasa École Hôtèliere de Lausanne este cea mai veche institutie de invatamant din acest domeniu si a fost creata de catre Société de Cafetiers et Restaurateurs, care si-au asigurat astfel pepiniera de mana de lucru calificata. What about Romania? Fostul Presedinte al Harvard spunea ca „If you think education is expensive, try ignorance”. Desigur, ca nu putem face o educatie de calitate cu bani putini. Or, piata de formare in aceste domenii nu permite astazi facturarea unor sume foarte mari. Desigur ca sprijinul autoritatilor si din punct de vedere financiar ar fi bine venit. Dar nu numai sprijinul statului, ci si al asociatiilor profesionale, al federatiilor de specialitate. Dar si aici lipsa de uniune si viziune comuna isi spune cuvantul. In loc sa fie o asociere care sa ajute si sa stimuleze invatamantul, suntem impartiti in tot felul de interese divergente. Autoritatile au acreditat sute de formatori „de bloc”, care activeaza in apartamente, fara o baza materiala adaptata tipului de formare si fara formatori de calitatea unui centru ca THR, cu o experienta de peste 35 de ani, dar care elibereaza aceleasi diplome! Trebuie sa ajungem la o gandire care sa depaseasca „acum sau maine” si care sa nu fie legata numai de un interes personal si imediat. Lipsa interesului pentru educatie este cu bataie lunga si efectele se vor resimti si intr-un viitor indepartat. Invatarea experimentala este foarte importanta, sustine Pirjol. Romanii, insa, au o traditie de a invata teorie pura. Practica ne omoara. „Romanii sunt patetici, dar foarte putin pragmatici”, conchide omul de afaceri.

Daca ar fi sa aleaga un singur nume dintre cele ale lanturilor hoteliere internationale ale caror servicii le-ati incercat si care i se potrivesc, Razvan Pirjol ar spune, clar, Relais & Chateaux. Pentru ca este unul dintre oamenii de top in domeniul sau,  site-ul florianajucantravel.com i-a propus o colaborare. „Am gasit in site-ul florianajucantravel.com si un rol educativ. Calatoria in sine este o scoala a vietii. Observam o schimbare si in cadrul clientului bucurestean, care cu timpul a calatorit si poate compara, are pareri si nu mai are ca singur criteriu de alegere pretul. Diversificarea activitatilor de formare ale THR si catre zona «Hobby», prin cursuri de bucatarie pentru amatori, atat pentru adulti cat si pentru copii, prin cursuri de somelarie, de aranjamente florale, de eticheta si protocol, de table manners, se adreseaza unei clientele care nu isi doreste sa profeseze in aceste meserii, dar care vrea sa aplice in viata de zi cu zi cunostintele dobandite in acest cadru.

THR Group este principalul furnizor de formare profesionala in domeniul hotelariei si al turismului din Romania, cu sediul la Bucuresti si un punct de lucru la Constanta. Dispune de o echipa mobila de formatori care se deplaseaza si organizeaza cursuri in diferitele sedii ale clientilor. Este singurul formator care are astazi o baza materiala de o asemenea anvergura, cu laboratoare si sali de clasa adaptate atat cursurilor teoretice cat si aplicatiilor practice. Prin diferitele fonduri europene accesate, aceasta baza materiala va fi dotata anul viitor cu tehnologie de ultima ora in materie de bucatarie, sala restaurant si bar. In plus, prin pozitia privilegiata intre doua mari hoteluri, Ramada Parc si Plaza, THR dispune de o mare facilitate pentru efectuarea de stagii de practica. Experienta acumulata in formarea de profesionisti, este pusa la dispozitie si amatorilor, care descopera pasiunea pentru tot ceea ce este Art de la Table.

Cititi interviul integral pe  www.florianajucantravel.com

Atat comentariile, cat si ping-urile sunt inchise.

Un comentariu

decembrie 21st, 2010 at 13:29
Prostate Cancer Symptoms spune:

Do you people have a facebook fan page? I looked for one on twitter but could not discover one, I would really like to become a fan!