Trei mări, trei proiecte gigantice   septembrie 17th, 2023

Ar fi bine să fie adevărat. Ar fi bine ca cele trei proiecte generate de „Inițiativa Celor Trei Mări” să nu rămână doar pe hârtie. Dacă ele chiar se vor întâmpla, abia atunci România va fi înfiptă cum trebuie pe harta Europei și pe harta lumii. Este vorba de canalul navigabil Gdansk – Galați, de cei 1700 de kilometri, un drum rutier expres, care va lega România de Polonia, precum și de o cale ferată de 3663 kilometri, Constanța – Gdansk. Și totul ar urma să înceapă. Să înceapă cât de curând. 

„Inițiativa Celor Trei Mări”, concepută la Washington și livrată, bine ambalată, pe adresa României, Poloniei, Ungariei și Slovaciei, precum și a celorlalte nouă state din regiune care, într-un fel sau altul, participă la acest proiect, suntem informați că ar fi ajuns la maturitate. Și tocmai din acest motiv, la București, au fost prezente, într-o formă sau alta, și marile puteri, care într-un fel devin astfel puteri garante. Statele Unite, Uniunea Europeană, Franța, Marea Britanie. 

Canalul navigabil Gdansk – Galați, de 4000km, care va lega Marea Baltică de Marea Neagră, a fost pentru prima dată imaginat de regele Carol I. Va costa 2,5 miliarde de euro. Va fi parte a coridorului Via Carpatia, din care mai fac parte încă două proiecte. 

Al doilea proiect este o cale ferată de 3663 de kilometri, care va lega de asemenea Marea Baltică de Constanța. În fine, cel de-al treilea mare proiect de infrastructură vizat este o autostradă de 1700 de kilometri, un canal rutier expres, care va face legătura între cele două țări. Beneficiari ai acestui proiect vor fi și Ungaria și Slovacia.

La începutul acestui articol, mi-am exprimat speranța și totodată îndoiala că ceea ce s-a convenit la București va fi, cu adevărat, înfăptuit, într-un timp rezonabil. Nu este foarte clar cine va suporta costurile, care în total ne vor duce către cifra de 10 miliarde de euro. Planurile naționale de redresare și reziliență, prin care o serie de state europene încearcă să acceseze bani de la Uniunea Europeană, nu au luat în calcul asemenea ținte îndrăznețe. Și nici nu am auzit la București de un angajament în acest sens din partea Comisiei Europene. Este vorba doar de niște procente pe care Bruxelles le vehiculează. La modul declarativ. Dar fără a exista un angajament major în acest sens. Ca să nu mai vorbesc de faptul că nici statele direct interesate, România, Ungaria, Slovacia și Polonia, nu dispun de resursele necesare pentru implementarea celor trei proiecte gigantice. Să fie vorba doar de o spectaculoasă propagandă de război? Sau există intenții serioase de a participa la un efort comun în acest sens, un efort de care, în definitiv, va beneficia întregul continent, prin realizarea Via Carpatia, care ar putea însemna un schimb mult mai rapid și mai ieftin de mărfuri. Pe termen scurt, pe termen mediu și pe termen lung.

Atat comentariile, cat si ping-urile sunt inchise.

Un comentariu

septembrie 17th, 2023 at 21:27
Vasile Guta-Ciucur spune:

Si cum e asigurata legatura cu Marea Mediterana? As prefera un canal prin Ungaria-Croatia. Prin Marea Neagra nu o vad fezabila cu Turkiye gata sa plece pentru a-si incerca norocul prin alte aliante…

Decat daca EU intentioneaza sa ne dea un branci, dupa ce ne-a pus pe propriile noastre picioare prin proiectul asta. Si cred ca asta e planul pe termen mediu-lung. Si scapa in felul asta de o tona de probleme. Cat despre garantiile marilor puteri, stim deja – vom avea „full support” pana la realizarea proiectului/aliantei si eventual pana la separare. Restul? Vom fi alta familie deja, cu destin separat.

Intermarium-ul lui Peste…